brand-identitet

Hvad er brandidentitet? Hvordan designer og udvikler du en god brandidentitet?

Ligesom din personlige identitet gør dig unik til dig, er din brandidentitet den særlige sauce i din virksomhed, der adskiller dig fra alle andre Tom, Dick og Harry, Inc. på blokken. Og dit brandidentitetsdesign? Det er det, der former din virksomhed.

Men hvad er nøjagtigt brandidentitet? Hvad har det med design at gøre? Og hvordan former du en stærk brandidentitet, der tager din virksomhed til det næste niveau?

Hvad er brandidentitet?

brandidentitet

Vi starter tingene med en definition. Hvad betyder udtrykket brandidentitet?

Brandidentitet er samlingen af ​​alle elementer, som en virksomhed skaber for at skildre det rigtige image for sin forbruger. Brandidentitet er forskellig fra “brand image” og “branding”, selvom disse udtryk undertiden behandles som udskiftelige.

Udtrykket branding henviser til markedsføringspraksis ved aktivt at forme et særpræg brand. Brand er virksomhedens opfattelse i verdens øjne.

Lad os grave lidt dybere.

Lad os sige, at du er en gymnasieelev. Som en akavet præ-teenager ønsker du at blive opfattet som sej og blive inviteret til at sidde ved det bedste bord i cafeteriet. Men du kan ikke bare tvinge andre mennesker til at have det billede af dig. For at udvikle dette mærke skal du gøre noget arbejde.

Så du sørger for at se de rigtige YouTube-kanaler, så du altid kender den nyeste meme. Måske begynder du at arbejde på dit frikast. Og kultiverer efter et indtryk af Mr. Archibald, din naturfagslærer. Disse handlinger er det arbejde, du lægger i retning af at udvikle dit ønskede image; de er din branding.

Endelig skal du sørge for, at du ser delen ud. Du sparer dine penge for at købe de nye Adidas sko, som alle ønsker. Du får en ny frisure. Du prøver (og slutter dig til) basketballholdet.

Disse håndgribelige elementer – skoene, klipningen, teammedlemskabet – det er brandidentitet.

Din brandidentitet er det, der gør dig straks genkendelig for dine kunder. Dit publikum forbinder din brandidentitet med dit produkt eller din tjeneste, og den identitet er det, der skaber forbindelsen mellem dig og dine kunder, bygger kundeloyalitet og bestemmer, hvordan dine kunder opfatter dit brand.

Sådan udvikler du en stærk brandidentitet

Vid hvem du er

Inden du ved, hvilke håndgribelige elementer du vil bruge til at sammensætte din brandidentitet, skal du vide, hvem du er som et brand.

Hvem du er som et brand består af et par nøgleelementer:

  1. Din mission (hvad er din “hvorfor?”)
  2. Dine værdier (hvilken tro driver din virksomhed?)
  3. Din brandpersonlighed (hvis dit brand var en person, hvilken slags personlighed ville det have?)
  4. Din unikke positionering (hvordan adskiller du dig fra konkurrencen?)
  5. Din brandstemme (hvis dit brand var en person, hvordan ville det kommunikere?)

Disse elementer er det, der definerer dit brand, og før du begynder at opbygge din brandidentitet, er det vigtigt, at du har en klar forståelse af hvert.

Hvis du har problemer med at finde ud af, hvem du er, skal du ikke svede det. Nogle gange er alt hvad du behøver, en simpel brainstorm, der hjælper dig med at få klarhed over, hvem du er som brand.

Spørg dig selv:

  • Hvorfor startede vi denne forretning?
  • Hvad er tro og værdier, der er vigtige for os som virksomhed?
  • Hvad gør vi bedre end nogen anden?
  • Hvad gør os specielle?
  • Hvis vi kunne beskrive vores brand med tre ord, hvad ville de være?
  • Hvad er de tre ord, vi ønsker, at vores kunder skal bruge til at beskrive os?

Når du først har låst op for, hvem du er som brand, er det tid til at opbygge den identitet, der vil bringe dit brand til liv og vise, hvem du er for de mennesker, der betyder mest: dine kunder.

Design: grundlaget for din brandidentitet

Ligesom din Adidas byggede brand-identiteten af ​​din mellemskole-stjerne-atlet-persona, er dit design det, der bygger din virksomheds brandidentitet.

Dine virksomhedsdesign-dele er de håndgribelige elementer, der bestemmer, hvordan dit brand opfattes. Ting som dit logo, din emballage, dit webdesign, din sociale mediegrafik, dine visitkort og de uniformer, dine medarbejdere bærer.

Med andre ord: styr på dit design = styr på din brandidentitet = opbygning af en succesrig virksomhed, der er en nøjagtig gengivelse af, hvem du er som brand.

Så hvordan præcist sømmer du dit design og bygger en brandidentitet, der tager din virksomhed til det næste niveau?

Udvikling af dit brand design

Før du begynder at oprette dine designaktiver, skal du starte fra bunden og låse det grundlæggende i din designstruktur: byggestenene til din brandidentitet.

De byggesten, du vil bestemme, inden du opretter dine designaktiver, inkluderer:

Typografi

Typografi henviser til – du gættede det – den skrifttype (eller type), du vælger til dit brandmateriale. Det er især vigtigt at vælge logo-skrifttyper og mærkeskrifttyper klogt. Der er fire hovedtyper af typografi:

  • Serif-skrifttyper (som Times New Roman eller Garamond) har det, der ligner et anker (eller for nogle mennesker, små fødder) i slutningen af ​​hvert bogstav. Denne klassiske typografi er fantastisk, hvis du vil have dit brand til at være troværdigt, traditionelt og bare en lille smule old-school.
  • Hvis “serif” er foden, er “sans serif” uden foden. Sans serif-skrifttyper (som Helvetica eller Franklin Gothic) er bogstaver, der har glatte kanter og mangler anker eller “fødder” hos deres serif-kolleger. Sans serif-skrifttyper giver mærkerne en mere elegant og moderne følelse.
  • Script typografi efterligner kursiv håndskrift (så meget for alle de kursive lektioner i folkeskolen!). Disse skrifttyper (som Allura eller Pacifico) kan være en fantastisk måde at tilføje et luksuriøst eller feminint udtryk til dit brand.
  • Displayfonte er i en liga for sig selv. Hver skærmfont har et specialiseret element, hvad enten det er en usædvanlig form til bogstaverne, konturer, skygge eller en mere kunstnerisk / håndtegnet kant (tænk Metallicas lynbolt skrifttype). Vil du komme med et dristigt udsagn og skabe en brandidentitet, som folk ikke snart vil glemme? En displayfont er en fantastisk måde at gøre det på.

Den typografi, du vælger, vil sige meget om dit brand, så vælg dine skrifttyper klogt.

Farvepalet

Colour swatches book. Rainbow sample colors catalogue.

Næste er farve. Mennesker – inklusive dine potentielle kunder – har psykologiske bånd til forskellige farver, og strategisk brug af brandingfarver og logofarver kan have en alvorlig indflydelse på, hvordan dit brand opfattes af dit publikum.

Her er hvad regnbuens farver (plus et par ekstra) kan gøre for at hjælpe din brandidentitet:

  • Rød : Rød er farven på lidenskab og spænding. Det er det perfekte valg, hvis din brandidentitet er høj, ungdommelig og spændende.
  • Orange : Orange er en anden højenergifarve og er fantastisk, hvis du vil fremstå venlig og legende. Det bruges mindre almindeligt end rødt, så det får dig også til at skille sig ud.
  • Gul : Gul, solskinsfarven, handler om lykke. Den muntre stemning gør det til et godt valg, hvis du vil føle dig sjov, tilgængelig og overkommelig.
  • Grøn : En utrolig alsidig farve, grøn kan bruges til næsten ethvert mærke. Men kulturelt når folk ser grønt, tænker de to ting: penge eller natur. Hvis dit brand er bundet til en af ​​disse ting, er grøn et særligt godt valg.
  • Blå : Den mest universelt tiltalende farve i spektret, blå kan hjælpe din branding til at fremstå mere stabil og pålidelig, så hvis du ønsker at appellere til en bred demografi – og få dem til at stole på dig i processen – gå med blå.
  • Lilla : Lilla er farven på royalty, så hvis du går efter en luksuriøs fornemmelse i din branding, er dette et sikkert spil.
  • Lyserød : Rigtigt eller forkert, lyserød er kulturelt bundet til kvindelighed, så hvis dit brand er målrettet mod kvinder, skal lyserød være en klar konkurrent til din brandfarve. Det er også en fantastisk farve til mærker med en blød eller luksuriøs identitet.
  • Brun : Brun er måske den mindst anvendte farve i al branding, men det kan faktisk fungere til din fordel! Hver gang du gør noget andet, hjælper det dig med at skille dig ud. Brun kan også hjælpe folk med at se dit brand som robust eller maskulin.
  • Sort : Hvis du vil blive betragtet som moderne eller sofistikeret, er der intet så klassisk og effektivt som sort.

Form

Når det kommer til dine designs, vil du også tænke på form. Dette subtile, men effektive element, kan bruges til at forstærke den ønskede reaktion fra dine kunder: Så for eksempel vil et logo, der kun er cirkler og bløde kanter, inspirere til en meget anden reaktion fra et logo, der er skarpt og firkantet.

Her er hvordan forskellige former kan forme din brandidentitet (ordspil beregnet):

  • Runde former – som cirkler, ovaler og ellipser – handler om det varme og fuzzies. Mærker, der indeholder runde former, kan skabe følelser af fællesskab, enhed og kærlighed. De afrundede kanter kan også ses som feminine.
  • Lige kanter – som firkanter, rektangler og trekanter – får folk til at tænke styrke og effektivitet. No-nonsense-linjerne skaber en følelse af stabilitet og pålidelighed, men du skal være forsigtig: Hvis figurerne ikke er afbalanceret med noget sjovt, som dynamiske farver, kan de føle sig upersonlige og undlade at forbinde med dine kunder.
  • Lige linjer har også deres egne implikationer: lodrette linjer antyder maskulinitet og styrke, mens vandrette linjer antyder ro og bløde vibes.

Design din brandidentitet

Når du først har fundet ud af byggestenene til dit design, er det tid til at arbejde med en designer for at bringe din brandidentitet til live og oversætte, hvem du er som et brand, til håndgribelige designaktiver, du kan bruge i din markedsføring. Din brandidentitet kan udtrykkes i et vilkårligt antal elementer. Afhængigt af arten af ​​din virksomhed kan en eller en anden enhed være mere eller mindre vigtigt. For eksempel skal en restaurant lægge meget tanke på deres menu og fysiske rum. Et digitalt marketingbureau skal dog fokusere mere på deres hjemmeside og sider på de sociale medier.

Almindelige elementer i brandidentitet inkluderer:

Logo

Dit logo design er hjørnestenen af din brandidentitet. Når du arbejder med din designer, skal du sigte mod dit logo for at markere følgende felter:

  • Kommuniker tydeligt, hvem du er, og hvad du værdsætter som brand;
  • Er visuelt tiltalende: enkelt, rent og ryddeligt går langt;
  • Er klassisk, ikke trendy: det sidste, du ønsker, er at dit logo går ud af stil om 6 måneder;
  • Spiller sammen med din branches standarder – og hvis du afviger, skal du gøre det bevidst;
  • Gør et varigt indtryk på dit publikum.

Du vil også sikre dig, at din designpartner leverer dit logo i flere formater (som en sort-hvid version eller flere størrelser) for at sikre, at du altid har det logo, du har brug for – og at hver er i overensstemmelse med din brandidentitet.

Hjemmeside

Dit websted er et af de mest repræsentative aspekter af din brandidentitet. Især hvis du driver en online forretning eller et digitalt produkt, vil dine kunder helt sikkert tjekke dit websted, før de beslutter at gøre forretning med dig. Dit websted er, hvor din brandidentitet skal komme igennem i fuld kraft.

Produktemballage

Hvis dit produkt er et fysisk produkt, er produktemballage nøglen til at tiltrække de rigtige kunder. Uanset om du tænker på flasken med en koldbrygget drik eller den mail, du sender til dine kunder, der har købt tøj fra din e-handelsvirksomhed, må du ikke undervurdere værdien af ​​godt design for at forbedre oplevelsen – og køre både loyalitet og gentagne køb. Emballage er en fantastisk mulighed for dit design at skinne igennem.

Visitkort

Hvis du laver nogen form for forretningsudvikling (og hvem gør ikke), vil du gerne have et lager af visitkort. Et veldesignet kort giver chancen for at forstærke en positiv opfattelse af dig selv i øjnene af potentielle kunder eller klienter. Når det kommer til visitkortdesign, skal du holde det enkelt: dit firmalogo på den ene side af kortet og dine nøgleoplysninger på den anden side skal være tilstrækkeligt.

E-mail-design

E-mail er en fantastisk måde at engagere dine kunder og drive forretning. Men de fleste mennesker har overbelastning på indbakken, så hvis du vil udvide din forretning via e-mail, har du brug for den rigtige designstrategi for at adskille dig selv fra rodet. Tænk over formålet med e-mailen. Forsøger du at oprette en personlig forbindelse? Hold det derefter kort, sødt og simpelt. Forsøger du at uddanne? Formater det derefter godt, så det er let læsbart og kan scannes, og tilføj et par billeder for at få det til at springe ud. Forsøger du at fortælle dine kunder om en ny tøjlinje, du lancerede? Lav et par fantastiske produktbilleder i fokus.

Opret en brand-stil guide

Når du har fået dine designenheder, skal du sikre dig, at de bruges på den rigtige måde, hvorfor du helt sikkert vil oprette en brand-stil guide. Dette dokument – der skitserer dine designenheder, hvornår og hvordan du bruger dem, såvel som hvad ethvert design gør og ikke gør for dit brand – vil sikre, at ethvert fremtidigt design er i tråd med din brandidentitet og genererer den rigtige opfattelse hos dit publikum.

Konsistens er nøglen til at skabe en stærk brandidentitet. Du ønsker ikke, at dit brand skal se helt anderledes ud på sociale medier, end det gør på dit websted. Det ville forvirre kunderne og få dit brand til at føle sig mindre troværdigt og professionelt. Så sørg for altid at holde dig til en brandguide, der dækker alle de forskellige elementer i din brandidentitet. Det er det, der gør det muligt for dig at opbygge brandgenkendelse og brandloyalitet på lang sigt.

Konklusion

Din brandidentitet er det, der adskiller dig fra det uendelige hav af konkurrenter og viser dine kunder, hvem du er, og hvad de kan forvente af at arbejde sammen med dig. Og hvis du ønsker, at dit brand skal opfattes i et positivt lys, er det afgørende, at du sømmer din brandidentitet og skaber design, der nøjagtigt skildrer, hvem du er til dine kunder. Og nu hvor du ved, hvordan du sømmer den identitet, er det tid til at begynde at designe.

Ring til os på +45 28 99 29 11 eller kontakt os online for at tale med en strateg om dit websted.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top