Content eller teknisk optimering?
Gør brug af vores gratis gør-det-selv SEO guide for at forbedre din hjemmesides Søgemaskineoptimering

Brug listen herunder til at hurtigt finde frem til det du leder efter.

Har du brug for hjælp med SEO til din virksomhed? Kontakt os gerne og lad os høre om netop dine behov.

Meseo SEO guide - opstart

Hvis du sidder på denne side og læser kender du sandsynligvis en smule til SEO, men måske er du ikke helt klar over præcis hvordan det fungerer og hvad der skal til for at placeres øverst på Google. I denne gennemgående guide vil vi fortælle alt hvad der er nødvendigt at vide om SEO og gennemgå de nødvendige fagord og begreber.

Du vil ikke mindst få en forståelse for SEO og hvad det er, men også få nogle tips med til hvordan du helt gratis kan forbedre rankingen af din egen side.

Hvad er seo?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, hvilket på dansk betyder Søgemaskineoptimering. Som navnet antyder dækker begrebet SEO over at man forsøger at forbedre ens hjemmeside ud fra de faktorer som man bruger til at rangere hjemmesider.

Det er aldrig tilfældigt hvilken hjemmeside Google/Bing/Yahoo vælger at placere øverst når man indtaster et ord i søgemaskinen. 

Hvorfor bliver det kaldt både for SEO og Søgemaskineoptimering?​

SEO har mange forskellige navne, vi har hørt alt fra Søgemaskineoptimering, SEO-optimering til Søgeoptimering. Det har mange navne, men der er altså ikke forskel på disse. Det mest brugte på det internationale plan er S.E.O, som udtales som ét ord “seo”.

Hvordan laver jeg søgemaskineoptimering? ​

SEO er ikke noget man kan lave på kort tid og kun skal gøre én gang. Du skal tænke på SEO som en længere proces, som består af “trial and error” hvor du tester dig frem til hvad der fungerer for netop din branche og hjemmeside. Vi deler processen op i 3 hovedområder, som vi kort vil beskrive her:

1. Det tekniske

Når du har fået lavet en hjemmeside vil din webdesigner ofte lave hjemmesiden ud fra det visuelle, men sommetider glemmer de at tænke over hvordan den vil blive modtaget af søgemaskinerne (Google, Yahoo osv.). Eksempelvis laves der mange billeder og videoer men slet ingen tekst, hvilket gør det svært for Google at forstå hvad din hjemmeside indeholder, og derfor bliver den ikke anbefalet til folk der søger på Google.

2. Indholdet af din hjemmeside

Google’s primære arbejde er at give den bedste anbefaling til folk der søger. Det gør den ved at vurdere indholdet af alle hjemmesider og forsøge at matche hvad brugeren søger efter til den mest relevante hjemmeside. Her kigger den på hvilke ‘keywords’ du har i dine tekster samt hvad der står i overteksterne på siderne og hvor tæt et match det er med søgningen.

3. Det autoritære

Nu hvor vi har det tekniske på plads og det rette indhold på hjemmesiden så kan Google se hvad du har af indhold og de kan se at det matcher søgningen. Men der er et sidste trin inden de vil vise din side til forbrugeren, og det er det autoritære. Google vil gerne sørge for at spam-sider ikke bliver vist frem og det gør de ved vurdere sidens autoritet. En hjemmesides autoritet vurderes bl.a. ud fra hvor mange andre hjemmesider der linker til den. Denne proces kaldes linkbuilding, og er ofte den del som er sværest og mest tidskrævende at udføre. Det er et langsigtet arbejde hvor forskellige linktyper fra en bred gruppe sider testes af.

Hvad laves der i praksis når man søgeoptimerer en hjemmeside?

SEO analyse:

Inden man går igang med noget som helst andet arbejde starter man med en gennemgående søgemaskineoptimering analyse. Her kigges der på hjemmesiden, for at undersøge præcis hvad der skal optimeres. Man skal være meget opmærksom på den tekniske opbygning af hjemmesiden, indholdet af siden samt om der er et tilfredsstillende niveau af backlinks. 

Linkanalyser:

De links der blev fundet i SEO analysen ovenfor analyseres herefter. Her skal man vurdere om de allesammen er gode og troværdige eller om nogle af dem skal fjernes. I denne process kigges der også på de nærmeste konkurrenter og hvordan deres links er. Her er det essentielt at  vurdere om der skal benyttes linkbuilding på din side eller om det blot er teknisk/indholdsmæssigt siden skal optimeres.

Søgeordsanalyse:

For at finde relevante søgeord som skal bruges på din hjemmeside skal der vurderes hvilke der er bedst ud fra følgende parametre:

  • Er der meget trafik på søgeordet?
  • Hvor meget konkurrence er der på søgeordet?
  • Vil trafik fra søgeordet kunne gavne din virksomheds salg?

Her vil man ofte finde frem til alt i mellem 10-30 søgeord som er relevante for din virksomhed, og ud fra disse kan SEO strategien påbegyndes.

SEO-Strategi:

Ud fra de tre ovenstående analyser har vi dannet os et grundigt overblik over din virksomhed og dine konkurrenter samt hvilke søgeord der er relevante. Nu skal der findes frem til en gennemgående strategi hvor man vurderer præcist hvilke ting der skal gøres for at opnå succes for din hjemmeside.

Lokal / Local SEO.

Local SEO er især vigtigt for servicevirksomheder eller andre virksomheder som arbejder indenfor et geografisk område. Det kan eksempelvis være tømrere, anlægsgartnere, restauranter eller caféer. Her går man ind og arbejder med Google My business og lokale landingsider. Ved denne type virksomhed har man fokus på søgninger som f.eks. “Bedste anlægsgartner i Aarhus”, hvor man forsøger at optimere hjemmesiden til at blive fundet ved søgninger hvor bynavne/områder er med i søgningen.

Det basale er nu på plads, lad os dykke længere ned.

Nu har du det basale viden om SEO, nu vil vi gå i dybden med det tekniske og give dig en masse teknisk viden som gør at du på kort tid kan få din virksomhed til at placere sig markant bedre i søgemaskinerner.

Er det nødvendigt at læse hele SEO guiden?​​

Hvis du virkelig ønsker gode resultater og få en markant større traffik på din side så anbefaler vi at læse hele guiden. Vi har forsøgt at gøre det så kortfattet og let at forstå som overhovedet muligt men samtidigt få de vigtigste og de nørdede teknikker med i det. Hvis du sidder fast i et kapitel og er i tvivl om noget af de vi skriver så vil vi meget gerne give dig et gratis og uforpligtende 30 minutters privat læringsseminar i SEO hvor vi kan lære dig om hvordan du kan gavne din virksomhed.



Kapitel 1 - SEO

Hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?​

Velkommen til vores gratis guide i SEO. Som muligvis er den længste, mest opdaterede og bedste guide på dansk i søgemaskineoptimering.

Hvis du allerede har en solid forståelse af SEO, og hvorfor det er vigtigt, kan du springe direkte videre til kapitel 2 (selvom vi naturligvis anbefaler at skimme første kapitel alligevel hvis du nu skal have genopfrisket din viden om SEO).

Dette kapitel skal opbygge din grundlæggende SEO-viden, og give dig en bedre forståelse for hvordan søgemaskine virker.

Hvad er SEO?​

SEO står for Search Engine Optimization (På dansk “søgemaskineoptimering.”) I praksis er målet at optimere ens side for at  opnå en forbedret kvantitet samt kvalitet af besøgende. Målet er at øge det organiske reach på Google så flere besøgende kommer forbi din side hvilket i sidste ende leder til salg/konverteringer.

Når man laver søgemaskineoptimering er det vigtigt altid at tænke over hvilket indhold ens potentielle kunder søger efter og hvordan man kan lave relevante indlæg som matcher disse søgeord.

Det er vigtigt at du udarbejder din hjemmeside/dit indhold til to publikummer:​

Det ene “publikum” er dine kunder/potentielle kunder. Her skal du undersøge hvad de søger på og hvilket produkt de efterspørger når de søger som de gør

Dernæst skal du henvende dit indhold til søgemaskinerne, her skal du tænke over de faktorer de bruger til at bedømme dit indhold og forsøge at matche deres kriterier bedst muligt. I denne vejledning vil du blive guidet til at gøre det på den helt rigtige måde.

Hvad betyder dette SEO fagbegreb?

Hvis du undervejs i denne guide støder på et ord som du ikke kender til, så tjek vores SEO-ordbog her for at få forklaringer på netop disse ord.

Det basale om søgemaskiner:​

Søgemaskiner gennemsøger milliarder af hjemmesider og deres undersider og evaluerer kvaliteten af indholdet ud fra tusindvis af faktorer. Herefter vurderer de hvilke sider som svarer bedst muligt på en søgnings spørgsmål. Så når man benytter søgemaskinen til at slå et spørgsmål op, så vil den side med det bedste svar dukke øverst op.

I kapitel 2 af vores SEO guide vil vi komme nærmere ind på hvordan Google og andre søgemaskiner indekserer de forskellige sider og vælger hvilke sider der er bedst at vise til den som søger.

Hvilke søgeord er organiske?​

Organiske søgeord er når søgemaskinen viser den frem uden at der er betalt for det (dvs. ikke reklame). Disse plejer at være nemme at spotte da der står tydeligt “ANNONCE” under linket hvis der er blevet betalt for placeringen.

Hvorfor SEO er vigtigt​

Mens betalte annoncer, sociale medier og andre online platforme kan generere trafik til websteder, er størstedelen af onlinetrafikken drevet af søgemaskiner.

Organiske søgeresultater virker mere troværdige end dem hvor der står annonce på. En amerikansk undersøgelse viste at blot 2,8% af befolkningen klikker på “annoncerede” links (Google Ads m.m). Derfor anbefaler vi SEO, da det henvender sig til alle, og er en mere langsigtet strategi.  

Kort fortalt: SEO har ~ 20X mere trafikmulighed end PPC (Betal pr klik) på både mobil og desktop. 

SEO er også en af de eneste online marketingkanaler, der, når det først er opsat ordentligt kan fortsætte med at betale udbytte over tid. Hvis du leverer et godt stykke indhold, der fortjener at rangere efter de rigtige søgeord, kan din trafik stige eksponentielt over tid, mens reklame har brug for løbende finansiering for at sende trafik til dit websted.

Søgemaskiner bliver smartere, men de har stadig brug for vores hjælp.

Optimering af dit websted hjælper med at levere bedre information til søgemaskiner, så dit indhold kan indekseres korrekt og vises i søgeresultaterne.

Skal jeg ansætte en SEO-professionel, konsulent eller et bureau?​

Alt efter din vilje til at lære, hvor meget tid du ønsker at bruge på det samt hvor kompliceret din hjemmeside er så vil du kunne udføre en god basis søgemaskineoptimering på egen hånd. Men hvis du ønsker store resultater vil vi anbefale at tage fat i os og høre mere om hvad vi kan gøre for dig.

Hvis du ender med at benytte ekspert hjælp er det vigtigt at vælge den rette til arbejdet. Det kan hurtigt blive dyrt hvis du benytter dig af et forkert bureau som ikke laver arbejdet ordentligt og ikke giver dig nogle resultater. 

Læs hvad vores kunder siger om vores arbejde her og book et gratis møde med os hvis du kunne være interesseret i de samme resultater for din virksomhed

White hat vs black hat SEO.​

Der er flere forskellige strategier for at opnå en bedre ranking hos Google, hvor nogle er mere etisk og regelskorrekte end andre. Her kaldes det for whitehat hvis man blot forsøger at lave sin side efter Google’s retningslinjer og lader dem indeksere en på den rigtige plads.

Black hat SEO benytter man tricks til at forsøge at narre søgemaskinerne til at tro at man bør placere sig højere på rangeringer. Det kan dog have konsekvenser at lave black hat SEO da Google straffer hårdt ned på det ved at eksempelvis fjerne en fra rangeringen på Google.

Her er Googles retningslinjer til SEO-optimeringer (Bemærk retningslinjer, altså er det ikke imod lovgivning at bryde dem, men blot Googles egne retningslinjer)

Gør dette:

  • Lav sider primært til brugere, ikke søgemaskiner.
  • Bedrag ikke dine brugere.
  • Undgå tricks beregnet til at forbedre placeringen af søgemaskiner. En god tommelfingerregel er, om du har det godt med at forklare, hvad du har gjort med et websted til en Google-medarbejder. En anden nyttig test er at spørge: “Hjælper dette mine brugere? Ville jeg gøre dette, hvis søgemaskiner ikke eksisterede?”
  • Tænk over, hvad der gør dit websted unikt, værdifuldt eller engagerende.

Undgå disse:

  • Automatisk genereret indhold
  • Deltagelse i linkordninger
  • Oprettelse af sider med lidt eller intet originalt indhold (dvs. kopieret fra et andet sted)
  • Tilsløring – Eksempelvis hvid tekst som søgemaskine-crawlere kan læse men ikke besøgende.
  • Skjult tekst og links
  • Døråbningssider – sider oprettet for at rangere godt for specifikke søgninger for at trække trafik til dit websted.

En sidste ting inden vi afrunder kapitel 1:​

Husk at trafik fra Google er ikke alt, det er ekstremt vigtigt at det er den rette trafik du får.

Hvad vil du helst have af disse?​

  • 10.000 besøgende som har lav interesse og derfor kun leder til 5 salg på din side.
  • 2.500 besøgende med høj interesse som leder til 100 salg på din side.
  • Husk derfor at have relevante keywords på din side, og ikke blot keywords hvor du nemt får trafik fra.

Kapitel 2 - Hvordan virker søgemaskiner​​

Som vi nævnte i kapitel 1, er søgemaskiner svarmaskiner. De er lavet til at opdage, forstå og organisere alt internetindhold og dermed tilbyde de mest relevante resultater til de spørgsmål, som søgere stiller.

For at dukke op i søgeresultaterne skal dit indhold først være synligt for søgemaskiner. Det er uden tvivl det vigtigste stykke af SEO-puslespillet: Hvis dit websted ikke kan findes, er der ingen måde, du nogensinde vil dukke op på SERP’erne (Search Engine Results Page).

Hvordan fungerer søgemaskiner?​

Søgemaskiner har tre primære funktioner:

Crawling: Her gennemses Internettet efter indhold og der bliver konstant ledt efter nyt indhold. Crawling er opdagelsesprocessen, hvor søgemaskiner sender et team af robotter ud for at finde nyt og opdateret indhold. Indholdet kan variere – det kan være en webside, et billede, en video, en PDF osv.

Indeks: Herefter gemmes og organiseres det indhold, som blev crawlet. Når en side er i indekset, er den klar til at blive vist som et resultat af relevante forespørgsler. 

Rangering: Herefter rangeres det indhold der bedst svarer på en søgers forespørgsel, hvilket betyder, at resultaterne er sorteret efter mest relevante til mindst relevante. Generelt kan du antage, at jo højere et websted er rangeret, jo mere relevant mener søgemaskinen, at webstedet er for forespørgslen.

Sådan tester du om din egen hjemmeside er crawlet af Google:

En måde at kontrollere dine indekserede sider på er at Google følgende”site:ditdomæne.dk” i søgefeltet. Det vil vise alle indekserede sider for din hjemmeside. Følg dette link for at se vores hjemmesides indeksering “site:Meseo.dk”

Hvis du ikke kan se din egen side med denne metode er der enten noget galt med den, ellers er den blot ikke blevet indekseret endnu. (Det kan tage alt fra et par dage op til flere uger for nye sider).

Stop Google i at indeksere min side:

Hvis du af står i en situatuon hvor du ikke ønsker at Google skal indeksere din side (dette er ofte for private foraer og lukkede fælleskaber), så kan du lave en såkaldt robot.txt fil som forhindrer Google i dette. Det er et sjældent tilfælde at der er behov for dette, så vi vil ikke komme nærmere på hvordan man gør dette da der er utallige tutorials på nettet.

Hvordan fungerer søgemaskiner?​

Informationsarkitektur er en vigtig praksis hvor man organiserer og skaber indhold på et websted for at forbedre effektiviteten og findbarheden for brugerne. Den bedste informationsarkitektur er intuitiv, hvilket betyder, at brugerne ikke behøver at tænke meget for at finde frem til noget på din hjemmeside.

Benytter du dig af sitemaps?​

Et sitemap er ligesom ordet antyder: en liste over webadresser på dit websted, som crawlere kan bruge til at finde og indeksere dit indhold. En af de nemmeste måder at sikre, at Google finder dine sider bedst muligt, er at oprette en fil, der opfylder Googles standarder og indsende den via Google Search Console. Selvom indsendelse af et sitemap ikke erstatter behovet for god webstedsnavigation, kan det bestemt hjælpe crawlere med at følge en sti til alle dine vigtige sider.

Selv hvis din hjemmeside ikke har andre websteder, der linker til den, kan du muligvis stadig få det indekseret ved at indsende dit XML-sitemap i Google Search Console. Der er ingen garanti for, at de inkluderer et indsendt URL i deres indeks, men det er ihvertfald forsøget værd.

Indeksering: Hvordan læser og gemmer søgemaskiner dine sider?

Når du har sikret, at dit websted er blevet gennemgået, er næste skridt at sikre, at det kan indekseres. Selv hvis websted kan blive opdaget og gennemgået af en søgemaskine, betyder det ikke nødvendigvis, at det bliver gemt i deres indeks. I det forrige afsnit om gennemgang diskuterede vi, hvordan søgemaskiner opdager dine websider. Hvis du læser videre vil du forstå mere om hvordan indeksering virker og hvordan du sørger for at du bliver indekseret i databaserne.

 

Kan jeg se, hvordan en Googlebot-crawler ser mine sider?​

Ja, den cachelagrede version af din side viser et indlik i hvordan din side så ud sidste gang Googlebot gennemgik den.

Google gennemsøger og cacher websider ved forskellige frekvenser. Mere etablerede, velkendte sider, der laver mange indlæg, eksempelvis B.T eller Ekstrabladet, vil blive indekseret meget oftere end en lille anlægsgartner virksomhed med få besøgende.

Du kan se, hvordan din cachelagrede version af en side ser ud, ved at klikke på pilen ved siden af det grønne URL når du søger på din hjemmeisde

Nogle af hovedårsagerne til, at et URL fjernes er:​

  • URL’en giver en “ikke fundet” -fejl (4XX) eller serverfejl (5XX) – dette kan være fordi siden er slettet eller flyttet uden en 301 omdirigering.
  • Ejeren har bedt søgemaskiner om at ikke indeksere siden længere
  • URL’et er blevet straffet for at overtræde retningslinjer
  • Det kræver kode at se siden, og derfor kan Google ikke se indholdet.

Fortæl søgemaskinen hvordan den skal indeksere din side: Fortæl søgemaskinen hvordan den skal indeksere din side: ​

Index / noindex fortæller søgemaskinerne, om siden skal gennemgås og opbevares eller ej. Hvis du vælger at bruge “noindex”, kommunikerer du til crawlere, at du vil have siden ekskluderet fra søgeresultaterne. Som standard antager søgemaskiner, at alle sider skal indekseres så du behøver ikke selv tilføje “index”.

Hvornår er Noindex brugbart:​

Du kan muligvis vælge at markere en side som “noindex”, hvis du prøver at begrænse tynde sider fra Googles indeks på dit websted (f.eks. Profilsider på et forum), men du stadig vil have dem tilgængelige for besøgende. 

(Eksempelvis: Det vil sjældent være relevant at have et link lignende: www.tennisklub.dk/bruger/JensOle1997)

Follow / nofollow fortæller søgemaskiner, om links på siden skal følges eller ikke følges. “Follow” resulterer i bots, der følger linkene på din side og videregiver linkjuice til disse hjemmesider. Eller hvis du vælger at anvende “nofollow”, vil søgemaskinerne ikke følge eller overføre nogen linkjuice til linkene på siden. Som standard antages det, at alle sider har “follow”.

Hvornår er Nofollow brugbart:

Nofollow bruges ofte sammen med noindex, når du prøver at forhindre en side i at blive indekseret, samt forhindre crawleren i at følge links på siden.

Archive/noarchive bruges til at begrænse søgemaskiner fra at gemme en cachelagret kopi af siden. Som standard opretholder søgemaskinerne synlige kopier af alle sider, de har indekseret, tilgængelige for søgere gennem det cachelagrede link i søgeresultaterne.

Hvornår er Noarchive brugtbart

Hvis du driver et e-handelswebsted, og dine priser ændres regelmæssigt, kan du overveje noarchive-tagget for at forhindre søgere i at se forældede priser.

Ranking: Hvordan rangerer søgemaskinerne hjemmesider? ​

Hvordan sikrer søgemaskiner, at når nogen skriver en forespørgsel i søgefeltet, så kommer de mest relevante resultater frem? Denne proces kaldes rangering af hjemmesider.

Der er tusindvis af faktorer som bestemmer hvilke hjemmesider der rangerer bedst, og det kan ofte være svært at holde overblik over de nyeste opdateringer til Google’s algoritme. Vi ved dog at alle opdateringer har det samme formål: at forbedre søgekvaliteten, så brugeren altid finder de mest relevante ting. Det kan altså siges at hvis man altid udgiver godt indhold på ens hjemmeside som er relevant, og skriver fangede, dybdegående tekster, så vil man over tiden opnå gode resultater. Der er også mange andre faktorer, eksempelvis hvor mange andre sider som linker til din samt hvor længe dit domæne har eksisteret.

Kapitel 3: Undersøg nøgleord​

Det er vigtigt at forstå hvad din målgruppe gerne vil finde.

Nu hvor du har lært, hvordan du kan dukke op i søgeresultaterne, skal vi afgøre, hvilke strategiske søgeord der skal målrettes mod din hjemmesides indhold, og hvordan du laver det indhold, der tilfredsstiller både brugere og søgemaskiner.

Essensen ved undersøgelse af nøgleord ligger i en bedre forståelse af din målgruppe og hvordan de søger efter dit indhold, dine tjenester eller produkter.

Research om dine nøgleord giver dig svar på vigtige spørgsmål omkring din hjemmeside:​

  • Hvad søger folk efter?
  • Hvor mange mennesker søger efter det?
  • I hvilket format ønsker de disse oplysninger?

I dette kapitel får du værktøjer og strategier til at besvare de ovenstående spørgsmål. For at opnå de bedste resultater er det altafgørende at du bliver fundet med de rigtige søgeord af potentielle kunder. 

En typisk fejl ved undersøgelse af søgeord:​

Nogle virksomheder vælger at kigge indad mod deres virksomhed og beslutter sig for hvilke søgeord de vil have at kunderne finder dem på, og i den process glemmer de at undersøge det udefra: altså hvad deres kunder rent faktisk søger på og hvad de ønsker at finde når de søger på dette.

En bedre fremgangsmåde er at undersøge præcist hvad dit publikum søger ofte og sortere disse for at finde de mest relevante. Her kan det ofte være en god ide at starte med de “lavt hængende frugter” som er søgeord med meget traffik, men lav konkurrence.

Når du kigger på søgeord på Google, kan der ofte være en tendens til at det er i spørgsmålsformat. Eksempelvis kan en googlesøgning være

“Hvad koster det at få renset alger af mine fliser?”

En god måde at imødekomme spørgsmål er at:​

Lave blogindlæg eller tekst på din hjemmeside som snakker om disse spørgsmål. Eksempelvis kan opdigtede virksomhed “Jørgen’s fliserens” lave et blogindlæg hvor han snakker om hvad det koster at få renset alger på fliser. Den strategi er enormt effektiv da Google anser Jørgen’s blogindlæg som et relevant svar på søgningen.

Der findes værktøjer til at opdage søgeord som kan være relevante:​

F.eks. Hvis der indtastes fliserens kan der foreslås lignende relevante søgeord som “Algerens fliser” “Afrensning flisepest” og mange flere. Det er ofte godt at have en masse forskellige keywords på ens hjemmeside så man får trafik fra mange forskellige søgninger.

Noget folk ofte misforstår med søgeord er​

Jeg ser ofte at kunder ønsker at placere sig på de søgeord med højst mulig traffik. Et eksempel på det kan være søgeordet “sko” som har tusindvis af søgninger om måneden, men noget man ofte overser er at der også kan komme mange kunder ind som ikke er interesseret i ens produkt. Eksempelvis hvis man kun sælger herre sko i læder er det ikke interessant at få en ung kvinde ind på ens side som leder efter et par sneakers. Derimod hvis man placerer sig på søgeordet “Bedste læder sko til mænd” så vil næsten alt trafikken være meget målrettet og specifik mod ens virksomheds produkter.

Lokal SEO / søgemaskineoptimering:​

Hvis man går ud fra samme princip som ovenstående sektion, så er der også mange andre sammenhænge hvor det er vigtigt at være specifik med ens søgeord. Et andet eksempel er hvis Jørgen’s fliserens kun udbyder hans service i Aarhus, så er det ikke relevant for ham at få besøgende fra Sjælland eller fyn. Derfor vil traffik fra søgeordet “Fliserens Aarhus” være mere relevant end “Fliserens København”.

Kapitel 4 - SEO om sideoptimering​

Sådan optimerer du søgemaskineoptimering på din hjemmeside så den rangerer bedst muligt.

Anvendelse af dit søgeordsresearch:​​

I sidste kapitel snakkede vi om metoder til at finde relevante søgeord. Nu er det tid til at anvende disse søgeord i praksis ved at implementere dem på din hjemmeside.

Du kan starte med at kigge på dine konkurrenter, og se hvem der rangerer bedst på Google​

  • Er det lange eller korte tekster som de benytter sig af? 
  • Hvordan kan du forbedre dit indhold så det er mere brugbart end deres for søgeren? 

En tidligere meget benyttet metode for at optimere on-page SEO var:​

Oprettelse af enormt mange undersider.

For eksempel, hvis du solgte fliserens, havde du muligvis oprettet individuelle sider til fliserens Aarhus, fliserens Viby, fliserens Risskov, selvom hver side i det væsentlige sagde det samme. Her blev der ofte brugt de samme tekster på alle sider, med kun bynavnet som ændring. Google lancerede en opdatering ved navn “Google Panda” som skulle bekæmpe disse tynde og kopierede sider. Derfor er det nu i 2020 vigtigt at lave unikt indhold på hver side af sin hjemmeside så søgemaskinerne ikke ser det som duplikeret indhold.

Overordnet set hvis du følger de her regler vil du helt organisk placere dig godt ved hjælp af on-page-SEO​

  1. Undgå at duplikere indhold fra dine konkurrenters eller din egen side.
  2. Undgå korte svar som ikke går i dybden.
  3. Sørg for at inkludere søgeord som er relevante, men skriv på en naturlig måde
  4. Undersøg længden på artikler som rangerer godt på hvert søgeord, og match længden.
  5. Lav dit indhold bedre, skarpere og mere præcist end de andre.

H1 og H2 tags:​

Header-tags er et HTML-element, der bruges til at betegne overskrifter på din side. En overskrift/titel kaldes en H1, og er typisk forbeholdt sidens titel. Det ser sådan ud:

<h1> Sidetitel </h1>

Der er også underoverskrifter, der går fra H2 til H6-tags, selvom det ikke er nødvendigt at bruge alle disse på en side. Hierarkiet med header-tags går fra H1 til H6 i faldende rækkefølge af betydning.

H1 tags bruges som en titel på over en brødtekst, og her er det vigtigt at inkludere relevante søgeord. Selve brødteksten skal ikke have et header tag.

Hvordan SEO optimerer man billeder?​

Det er vigtigt at Google forstår hvad du viser på dine billeder så de kan vurdere om det er relevant. Eksempelvis hvis du har et billede af dig der renser fliser kan du tilføje et “alt-tag” til billedet med teksten “Mand der renser fliser med alger på”. Den tekst er usynlig for besøgende, men Google kan læse og forstå hvad du viser på dit billede. Hvis du tilføjer disse Alt-tags vil din side ofte klare sig bedre, og derfor er det essentielt at få det gjort.

Kapitel 5: Linkbuilding, den sværeste del af søgemaskineoptimering.

Det er vigtigt at Google forstår hvad du viser på dine billeder så de kan vurdere om det er relevant. Eksempelvis hvis du har et billede af dig der renser fliser kan du tilføje en “alt-tag” til billedet med teksten “Mand der renser fliser med alger på”. Den tekst er usynlig for besøgende, men Google kan læse og forstå hvad du viser på dit billede. Hvis du tilføjer disse Alt-tags vil din side ofte klare sig bedre, og derfor er det essentielt at få det gjort.

Nu har du fundet nogle relevante søgeord:

Lav noget godt indhold og optimer din hjemmeside så søgemaskiner kan forstå hvad du har på den. Det er dog i sig selv ikke nok for at opnå gode resultater, da du stadig mangler at opnå en autoritet og et brand hos Google. 

Det er blevet bekræftet af Google at kvalitetsindhold samt SEO er de vigtigste placeringsfaktorer for SEO. Pålidelige hjemmesider har en tendens til at kun linke til andre pålidelige sider. Hvor at spamsider ofte linker til andre spamsider, og derfor har Google ofte nemt ved at vurdere hvor pålidelig en side er ud fra links.

Hvad er links?​

Indgående links, også kendt som backlinks eller eksterne links, er HTML-hyperlinks, der peger fra et websted til et andet. De er internettets valuta, da de fungerer meget som omdømme fra det virkelige liv. 

En god sammenligning med links og den virkelige verden er:​

Hvis du skulle ud og spise og spurgte tre forskellige på gaden om de kender til en god restaurant i byen. Hvis alle tre af disse personer sagde “Jørgen’s Burgerbar er det bedste sted i landet” så ville du føle dig ret sikker på at det var et godt sted. 

På samme vis, hvis mange sider linker til din hjemmeside, føler Google sig sikker på at det må være en pålidelig hjemmeside. Det er dog ikke kun vigtigt at have mange links, det er også ekstremt vigtigt hvilke links det er. Hvis man kan formå at få et link fra en stor og velkendt hjemmeside så vil det påvirke ens resultater markant.

Yderligere er relevante links også mere vigtige end tilfældige links​

Eksempelvis hvis opdigtede virksomhed Jørgen’s fliserens får et link fra en side som laver blogindlæg om servicevirksomheder vil det være meget relevant. Derimod vil et link fra et hesteforum være malplaceret og ikke give meget mening da det er en helt anden branche.

Kapitel 6 - Sådan holder du øje med fremgang i SEO​

Man plejer at sige at hvis noget kan måles kan det forbedres.​

Hvilket gør sig meget gældende indenfor SEO. Hvis SEO arbejde skal udføres bedst muligt skal alt spores og skrives ned. At måle virkningen på ændringer er altafgørende for SEO-succes.

Engagement:​

Hvordan opfører folk sig, når de når dit websted? Det kan vurderes på mange forskellige måder.

Konverteringer:

Hvor mange unikke besøg bliver til en konvertering? Hvis 1000 besøgende går ind på siden, hvor mange af disse vil så ende med at blive din kunde? Det er essentielt at holde øje med konverteringsprocenten hele tiden for at se hvilke ændringer der kan øge den.

Tid brugt på siden:​​

Hvor lang tid brugte folk på din side? Hvis du har et blogindlæg på 2.000 ord, som besøgende kun bruger i gennemsnit 5 sekunder på, så kan du hurtigt gætte dig frem til at de ikke læser det færdigt. Kan dette løses med en mere fangende titel eller flere illustrationer som gør indholdet mere spændende?

Sidehastighed:​

Hvordan fungerer dit websted på mobile enheder og på computer? Hvilke billeder kan komprimeres for at forbedre indlæsningstiden? Hvis du kan se at mange klikker ud fra din hjemmeside inden den overhovedet er loadet kan det være fordi de ikke havde tålmodighed til at vente på at alt loadede.

Vi er der for din virksomhed fra start til slut​

Derfor tilbyder vi både drift, vedligeholdese en række services som skal sikre din virksomhed vækst og udvikling

Vi sørger for den rette vedligeholdelse og drift af din hjemmeside

SEO og vækst

Vi sørger for den rette SEO optimering og vækstplaner for din hjemmeside

Brug vores enkle prisberegner til at modtage en skræddersyet pris på følgende services

Tryk herunder, svar på 7 simple spørgsmål og modtag dit prisestimat.

GET STARTED

0$

Tusind tak! Vi sender dig et prisestimat på baggrund af dine ønsker

Vælg service du ønsker en pris på

Hjemmeside

Webshop

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Hvor stor er din virksomhed

Nystartet virksomhed

Etableret virksomhed

Enterprice virksomhed

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Hjemmesidens formål

Online visitkort som skal informere dine kunder om simple oplysninger

Komplet professionel hjemmeside, der skal bane vejen til vækst

Større Hjemmeside som er kerne produktet for virksomheden

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Ønsker du specielle funktioner ( Login, prisberegner, flere sprog m.m.)

Ja tak

Nej tak

Ved ikke - Kontakt mig og fortæl mere

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Ønsker du SEO (søgemaskineoptimering) på din nye hjemmeside?

Ja tak

Nej tak

Ved ikke - Kontakt mig og fortæl mere

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Ønskede leverings tidspunkt?

Ekspress: 7-14 Dage

Normal: 14-30 Dage

Haster ikke: 30-60 Dage

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Hvilken type webshop ønsker du?

Lille webshop (Hobbyplan)

Mellemstor webshop (flere produkter)

Stor webshop (Enterprise)

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Har du logo, tekster, grafik og indhold klar på forhånd?

Ja

Nej

Delvist klar

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Antallet af forventede produkter

1-50 produkter

50-150 produkter

300+ produkter

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Ønskede leverings tidspunkt?

Ekspress: 7-14 Dage

Normal: 14-30 Dage

Haster ikke: 30-60 Dage

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Ønsker du SEO (søgemaskineoptimering) på din nye webshop?

Ja tak

Nej tak

Ved ikke - Kontakt mig og fortæl mere

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Har du logo, tekster, grafik og indhold klar på forhånd?

Ja

Nej

Delvist klar

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Ønsker du specielle funktioner? (Login, prisberegner, flere sprog m.m.)

Ja tak

Nej tak

Ved ikke - Kontakt mig og fortæl mere

Vælg et felt for at forsætte

Næste

Udfyld formularen og modtag et prisestimat

Summary

Description Information Quantity Pris
Discount :
Total :

Få et prisestimat

Hvad siger vores kunder?

Vi samler på fremragende anmeldelser

Herunder kan du læse nogle af vores anmeldelser fra vores tideligere kunder. Vi ser frem til at se din virksomhedsnavn blandt resten af  vores tilfredse kunder 

Gulvservice Odder
Gulvservice Odder
2021-01-02
Jeg har været super tilfreds med Meseo, deres produkt, og i særdeleshed deres friske, kompetente, søde og glade medarbejdere! Jeg føler mig super behandlet, opdateret, og har været inde over processen hele vejen - der er styr på de vigtige ting som tilbud,kontrakter, aftaler osv. Jeg er helt tryg og glad for mit valg af webbureau! Mine varmest anbefalinger til Meseo 🙂
Montage og tilsyn
Montage og tilsyn
2021-01-02
god og grundig service. Tak til Mathias som hjalp mig igennem process. overordnet super glad for min nye side
Emil
Emil
2020-11-16
Meseo laver et fantastisk produkt! Kan klart anbefales!
Christian J
Christian J
2020-11-16
Rigtig god service, venlige medarbejder og et super udfald. Fuldt ud tilfreds 🙂
Anahit
Anahit
2020-11-14
Yad H Shwan
Yad H Shwan
2020-11-14
Jeg har selv været utrolig bange for, at springe ud til andre leverandør, da jeg er bange for at de ikke lever op til mine standarder... Men hos Meseo, har jeg virkelig ikke været skuffet, fra deres førstehåndsindtryk, deres samarbejdes metode og deres professionelle være måde!! Kan varmt anbefales, og man bliver taget godt hånd om hos dem. De svarer døgnet rundt, og er meget forstående! Vil igen sige tusind tak for sidst, og måske kommer der flere køb i fremtiden?? Hilsen/Best regards Mr. Shwan
Hans Kristian
Hans Kristian
2020-11-02
Jeg har brugt Meseo til rådgivning omkring SEO og grafisk materiale, og må sige jeg er meget tilfreds med hvordan tingene bliver leveret og forklaret.
Thomsens anlægsgartnere
Thomsens anlægsgartnere
2020-09-04
Har ikke mødt nogle virksomheder som har ydet lige så god service som Meseo. Jeg fik lavet en hjemmeside hos dem. Her brugte de vildt god tid på at høre mine ideer samt komme med deres egen. Hjemmesiden blev 100 gange bedre end jeg kunne have forestillet mig:) Super godt produkt samt service hos Meseo. Kan klar anbefales
Victor Byskou
Victor Byskou
2020-08-10
Kan kunne anbefale MESEO, super god service og høj kvalitet i alt de laver og leverer. Varm anbefaling herfra!
Bo Karlssen
Bo Karlssen
2020-08-10
Fik mig en god video der var bedre end jeg kunne forestille mig!

Garik Haldrup

SEO og Hjemmeside ekspert

” Har du brug for en løsning der faktisk kan levere et resultat som kan betale sig? Jeg er en af medstifterne af Meseo.dk og jeg står klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål og projekter”

Garik Haldrup

SEO og Hjemmeside ekspert 

” Har du brug for en løsning der faktisk kan levere et resultat som kan betale sig? Jeg er en af medstifterne af Meseo.dk og jeg står klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål og projekter”

Scroll to Top