Brugervenlig hjemmeside

8 måder at gøre dit websted mere brugervenligt på

Websteder har udviklet sig til noget så meget mere end blot tekst og information på en side. Brugere forventer i dag, at dit websted skal underholde dem, levere kvalitet og tilbyde en intuitiv, behagelig samlet oplevelse. Alt fra det æstetiske på dit websted til placeringen af ​​dine CTA’er kan påvirke, hvor længe besøgende bliver på din side. Heldigvis er det let at gøre dit websted mere brugervenligt.

I denne blog viser jeg dig otte ideer til at komme i gang med at gøre dit websted mere brugervenligt.

1. Lyt til dine brugere

Tag dig tid til at spørge dine faste besøgende, hvad de gerne vil se på din side. At få input direkte fra din målgruppe giver dig mulighed for at opdage manglende elementer, som du muligvis ikke ser på egen hånd. Brugere ved ofte præcist, hvad de ikke kan lide ved et websted. Det er dit job at tage disse kommentarer og gøre dem til positive ved at rette de funktioner, som dine besøgende ikke kan lide, og dermed øge brugervenligheden.

Når du placerer brugeren i kernen i dit design  og indhold, bliver dit websted automatisk mere brugervenligt. For et par år siden bad ESPN.com om input fra deres faste besøgende om, hvad de skulle tilføje til redesignet af deres hjemmeside. De lyttede, tilføjede mange af de nævnte elementer og oplevede en 35% stigning i omsætningen . Bemærk, hvordan deres design indeholder elementer, som en person, der lander på siden, mest ønsker.

2. Fremskynd det

Webbrugere forventer, at dit websted indlæses lynhurtigt, selv på mobile enheder. Omkring halvdelen af ​​dem siger, at de forventer, at et websted indlæses inden for to sekunder  og vil opgive et, der ikke indlæses efter tre sekunder. Hastighed betyder faktisk noget, når det kommer til at holde besøgende på dit websted, så de kan se, om de vil gøre forretninger med dig.

hastighed, brugervenlighed

Der er nogle værktøjer derude, der giver dig mulighed for at kontrollere dit webstedshastighed, herunder Pingdom og Googles Page Speed ​​Insights. Disse websteder giver dig også tip til, hvordan du fremskynder dit websted. To enkle ting, du kan gøre for at starte, er at kontrollere din servers hastighed og optimere eventuelle billeder.

3. Giv dybdegående oplysninger

Når en webstedsbesøgende lander på din side, ønsker de at få de oplysninger, de har brug for til at træffe en informeret beslutning om dit produkt eller din tjeneste. Hvis den besøgende skal jage efter disse oplysninger, kan de antage, at du gemmer noget eller bliver frustreret og forlader til en konkurrents websted. Jo mere dybtgående og tilgængelige oplysninger du kan give, i forhold til hvad du har at tilbyde, jo bedre.

Se for eksempel på Medical Guardians købsvejledning. De forstår, at nogen på udkig efter en medicinsk overvågningsenhed sandsynligvis har bekymringer om enhedens effektivitet. Når alt kommer til alt lægger du dem du elskers liv i deres hænder. De giver en dybtgående købsvejledning  til deres kunder, der besvarer eventuelle spørgsmål, forbrugeren måtte have, herunder omkostningerne ved et medicinsk alarmsystem, supporten, certificeringerne fra overvågningscentret og endda hvordan installationen fungerer.

4. Gør navigation intuitiv

Når en besøgende lander på et websted, ser de ofte til navigationslinjen for at orientere sig med siden. Navigationslinjen er vigtig, fordi den følger den besøgende på hele deres rejse på dit websted og fungerer som et værktøj til at vende tilbage til destinationssiden.

På samme tid skal du begrænse antallet af kategorier i din navigationslinje, så det ikke bliver alt for omfangsrigt – du skal også placere det samme sted på hver side. Udfør nogle A / B-test med din bar, prøv lidt forskellige positioner, fanearrangementer og endda formulering. Dette fortæller dig, hvad brugerne foretrækker, og hvad der fungerer bedst for dit websted, og dermed øges brugervenligheden.

5. Vælg Farve omhyggeligt

Vælg farverne til dit websted omhyggeligt for et brugervenligt design. Du har brug for en perfekt balance mellem skønhed og klarhed. Din farvepalet skal ikke kun give mening for din branche, men kontrasten mellem baggrunden og teksten skal være nok til, at den besøgende let kan læse tekst og ikke anstrenge øjnene.

Se for eksempel på de dristige farver, Van Gogh Museum bruger på sin hjemmeside. Den røde pop og de livlige farver i maleriet, der bruges til baggrunden, trækker brugerens øje. Fordi industrien er kunst, kan webstedet blive lidt mere kreativt i de farver, de bruger, ved at kombinere farver til en palet, som en mere konservativ industri, såsom en bank, ikke ville bruge. Denne kombination fungerer godt for netop dette websted. Selvom den hvide tekst på den delvise cremebaggrund ikke fungerer godt, er resten af ​​webstedet spot on.

Læs her om hvorfor webtypografi også er vigtigt for din hjemmeside.

6. Forbedr dit webstedslayout

Husk, at mange brugere nu har adgang til websteder via mobile enheder. Omkring 80% af internetbrugere ejer en smartphone,  og de bruger mere og mere tid på at få adgang til Internettet via deres telefoner, især da dataomkostningerne falder ned og ubegrænsede data er standarden.

Med det i tankerne bliver det endnu mere kritisk at have et responsivt layout. Ser dit websted godt ud på både desktop og mobil? Det behøver ikke nødvendigvis at se ens ud. Det er vigtigere, at mobilbrugere kan se ting uden at skulle zoome ind hvert par sekunder og dermed opnå en mere brugervenlig navigation.

7. Vær opmærksom på CTA’er

Har du stærke opfordringer til handling (CTA’er) på dine sider på steder, der giver mening? Besøgere, der beslutter at købe eller tilmelde sig dit nyhedsbrev, vil vide, hvordan de tager det næste skridt. Gør dette simpelt ved hjælp af en stærk CTA, der er let at finde.

Se på, hvad betalingsbehandlingsplatform Square gør med deres CTA-knap. De betragter både en farve, der vil poppe mod baggrunden og endda ordlyden af ​​CTA, der simpelthen lyder “tilmeld dig med Square”. De har også valgt at placere CTA-knappen over folden  og yderligere information nedenunder. Dette giver brugeren mulighed for at finde knappen fra det øjeblik, han lander på siden.

8. Optimer din kontaktside

Hvis du ikke har en ligetil måde for forbrugerne at kontakte dig på, risikerer du at miste tilliden hos dem, der lander på din side. Omkring 51% af befolkningen  siger, at de mener, at komplette kontaktoplysninger er noget, mange websteder mangler. Hvis din kontakt simpelthen er en e-mail, kan du overveje at forstærke disse oplysninger.

Jo flere måder du giver brugeren mulighed for at kontakte dig, jo bedre. Overvej at tilføje et gratisnummer, en mulighed for live chat, en vidensbase og brugerforum. Disse faktorer tilføjer alle troværdighed til dit websted.

Gør dit websted brugervenligt

Disse otte ting vil straks gøre dit websted mere brugervenligt, men nøglen til et websted med god UX er at foretage forbedringer konsekvent. Tag dig tid til at spørge dine kunder, hvilke værktøjer der kan hjælpe dem, og tilføj dem til dit websted. Husk, at de værktøjer, der er nyttige for et e-handelssted, adskiller sig fra dem, der er nyttige for en blog.

Test alt og prøv at se dit websted gennem din målgruppes øjne for at opnå mere brugervenlighed. Til sidst bliver dit websted lettere at bruge for dine bestemte besøgende og potentielt føre til mere salg eller nye kunder.

Ring til os på +45 28 99 29 11 eller kontakt os online for at tale med en strateg om dit websted.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top