købstragt

Købstragten: sådan fungerer den

Hvis du har brugt nogen tid på at lære om marketinganalyse, er du sandsynligvis stødt på udtrykket “købstragt”. Hvis du er nysgerrig efter, hvad det er, og hvordan de kan hjælpe, er dette indlæg til dig.

Læs vores artikel om e-mailmarketing her

Hvad er tragte?

Du vil utvivlsomt have besøgende på dit websted til at foretage visse handlinger.

Måske vil du have dem til at foretage et køb, tilmelde sig eller udfylde en formular. Når nogen gør noget, du vil have dem til at gøre, er det kendt som en konvertering. Den besøgende konverterer fra browsing til at tage den handling, du vil have dem til at tage.

En tragt er det trin, en besøgende skal gennemgå, før de kan nå konverteringen.

Tænk på Amazon-købstragten. Der er et par trin, som en besøgende skal gennemgå, før de kan købe et produkt. Sådan ser det ud:

  • De er nødt til at besøge Amazon.com
  • De skal se et produkt
  • De skal tilføje et produkt til vognen
  • De er nødt til at købe

Der er yderligere trin / handlinger, der kan udføres mellem hvert af disse trin, men de betyder ikke noget i købstragten. For eksempel kan en besøgende se Amazons Om-side, Kontakt-side og Karriere-side, men vi behøver ikke at tælle disse i tragten, fordi de ikke er nødvendige trin.

Hvorfor kaldes trinsættet til konvertering en “tragt”? Fordi der i starten af ​​processen er mange mennesker, der tager det første skridt. Når folk derefter fortsætter og tager de næste skridt, falder nogle af dem ud, og mængden af ​​mængden tyndes eller indsnævres. (Og endnu længere fremme i processen bliver dit salgsteam involveret for at hjælpe med at lukke aftalen.)

købstragt

Den øverste del af tragten er hvor alle går ind (besøger dit websted). Kun de mest interesserede købere flytter længere nede i din tragt.

Så når du hører folk sige “udvide tragten”, ved du nu, hvad de henviser til. De ønsker at kaste et større net ved at annoncere for nye målgrupper, øge deres brandbevidsthed, tilføje indgående markedsføring osv. For at føre flere mennesker til deres websted og dermed udvide deres tragt. Jo flere mennesker der er i en tragt, jo bredere er den.

Du er ikke begrænset til at bruge din tragt strengt til tilmelding og / eller køb. Du kan placere kanaler overalt på dit websted for at se, hvordan besøgende bevæger sig gennem et specifikt webstedsflow.

Det kan være en god idé at spore tilmelding til nyhedsbrev (Visning af tilmeldingsformular til nyhedsbrev> Afsendelsesformular> Bekræftelse af e-mail) eller en simpel sidekonvertering (Visning af en tilmeldingsside> Afsendelse af tilmelding).

Find ud af, hvad dine mål er, og hvad du vil have besøgende til at gøre på dit websted, og du kan oprette en tragt til det.

Når du har dataene, kan du se, hvor vejspærringer er, og optimere din tragt. Lad os grave lidt dybere ned i det.

Hvorfor kanaler er gavnlige

Med en tragtrapport kan du se, hvor du mister kunder.

Lad os tage din gennemsnitlige SaaS-forretning som et eksempel. Sådan kan en tragt se for dem:

  • Besøgt sted
  • Tilmeldt en prøve
  • Brugt produkt
  • Opgraderet til at betale

Skal folk bruge produktet, før de betaler? Det gør de ikke, men det er en god ide at spore det, så du kan se, om det er en vejspærring for dem.

En købstragt i det virkelige liv

Købstragte forekommer hver dag hos forbrugerne. Lad os se på tragtprocessen for en detailbutik og se de tilsvarende trin i en e-handelsbutik. Vi sporer en købstragt.

DetailbutikE-handelsbutik
Kunde kommer ind i butikkenKunde besøger en e-handelsbutik
Kunden kigger på produkterneKunden kigger produktsiden igennem
Kunden tager et produkt og putter det i indkøbsvognenKunden tilføjer et produkt til indkøbsvognen
Kunden går mod kassenKunden går ind i check-ud processen
Kunden fuldfører sit købKunden færdiggøre check-ud processen og trykker på ”Køb”

Okay, så nu har vi forståelse for, hvad en tragt er, og hvorfor det hjælper. Lad os se på et produkt, der tilbyder kanaler – Google Analytics.

Sådan fungerer Google Analytics-kanaler

Google Analytics tilbyder kanaler. Der er et par ting, du skal vide, når du opretter tragte i Google Analytics:

  • Det er en ret grundlæggende købstragt. Hvis du ikke vil dykke dybt ned i dataene og optimere, kan du gå med dette.
  • Du kan ikke gå tilbage og se data med tilbagevirkende kraft. Når du har oprettet din købstragt, er du kun i stand til tragte fremad, når dataene kommer ind.

Konklusion

Vi har gennemgået en hel del, så her er en oversigt:

  • Når nogen på dit websted gør noget, du vil have dem til at gøre (dvs. tilmelde dig, foretage et køb, udfylde en formular osv.), kaldes det en konvertering.
  • En købstragt bruges til at spore de trin, der fører op til den konvertering. For eksempel vil e-handelsvirksomheder have folk til at købe produkter på deres hjemmeside. Deres trin kan have disse trin – besøgte websted> set produkt> anbragt produkt i indkøbskurv> købt.
  • Ved hjælp af en tragtrapport kan du se, kan du få en oversigt over din købstragt og se hvor folk falder af i stien til konvertering.
  • Google Analytics leverer kanaler som en del af den gratis Google Analytics-software.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top