nøgleord

Nøgleord 101: Gratis værktøjer til research og sporing af søgeord

nøgleord
Search Engine Optimization (SEO) concept

Du har måske hørt at nøgleord er en vigtig del af enhver SEO-strategi: det er de. Uden de rigtige søgeord på dit websted finder folk dig ikke, mens de søger på nettet.

Men der er meget mere ved søgeordsstrategi end at finde ud af, hvad folk søger efter. Det betyder at vælge de rigtige søgeord til din virksomhed, bestemme hvilke du vil være i stand til at rankere godt med og meget mere.

Hvis du er en SEO-nybegynder, kan det at sætte sig ind i søgeordsstrategier være overvældende. Men i denne ultimative guide til nøgleord giver jeg dig al den information, du har brug for for at komme i gang.

Hvad er nøgleord?

Nøgleord er, hvad folk skriver i en søgemaskine, når de leder efter noget online. Udtrykket “nøgleord” er lidt vildledende, fordi et nøgleord ikke behøver at være kun et ord. For eksempel, hvis jeg leder efter en ny kinesisk restaurant at prøve, kan jeg skrive:

  • Kinesiske restauranter i nærheden af ​​mig
  • bedste kinesiske restauranter i Chicago
  • Anbefalinger af kinesisk restaurant

Hver af disse sætninger er et nøgleord. Selvfølgelig, hvis du ejer en kinesisk restaurant, vil du måske finde ud af, hvordan du får dit websted til toppen af ​​søgemaskinens resultatside (SERP), når nogen skriver dem ind. Det er her, en søgeordsstrategi kommer ind.

Hvad er nogle overkommelige og gratis søgeordsværktøjer?

Der er mange værktøjer til søgeordsforskning. Her er et par af de bedste:

Har du ikke tid til alt dette, og skal mit team gøre det for dig?

Og lad os gøre arbejdet for dig!

Google AdWords: En god gratis mulighed

Googles Keyword Planner giver dig feedback på søgevolumen og konkurrence for forskellige søgeord. Det er gratis at bruge, selvom du bliver nødt til at springe gennem et par rammer for at få adgang til det uden at oprette en Google-annoncekampagne , f.eks. Ved at klikke på “skift til ekspert.” Her er hvad du får, når du søger efter “SEO-rådgivning:”

Du får nogle oplysninger om søgevolumen, konkurrencen og hvad folk betaler for nøgleordet på Google AdWords. Udover Keyword Planner skal du også tjekke Googles andre gratis værktøjer som Google Trends , Search Console og Google Analytics, når du bygger din SEO-strategi.

Moz og SEMrush: Mere detaljeret information og en “Freemium” -model

Der er også betalte søgeordsværktøjer, du kan bruge, som Moz, SEMrush og AHrefs, men Moz tilbyder en begrænset gratis version.

Både Moz og SEMRush har gratis prøveperioder. Sådan ser Mozs søgeordsværktøj, Keyword Explorer , ud, når du har skrevet SEO-værktøjer:

Mozs værktøj giver dig en liste over foreslåede søgeord og aktuelt rangeret indhold. Du har også en rækkevidde for den månedlige søgevolumen, en “sværhedsgrad” -score fra 0-100, oplysninger om den organiske klikfrekvens (hvor mange mennesker der klikker på de ikke-annoncerende resultater) og en “prioritet” -score fra 0-100.

Prioritetsscoren er en kombination af alle de andre målinger og er den mest afgørende score. En høj prioritets score betyder, at du sandsynligvis vil være i stand til at rangere på dette søgeord.

Sådan vælger du nøgleord til et websted

Når det kommer til at vælge de rigtige søgeord til en side, er der et par trin, du skal tage. Nedenfor finder du en plan, der skal følges, når du optimerer dit websted:

Trin et: Gennemgå siderne på dit websted

Inden du foretager nogle søgeordsundersøgelser, skal du se på alle siderne på dit websted. Sæt relevante nøgleord på de fleste af de kritiske sider på webstedet. Senere vil jeg tale om, hvor du skal indsætte nøgleordene på hver side. De fleste websteder har en lignende struktur: startside, “Om os” -siden, kontaktside osv.

Hvis du har et stort websted, kan du overveje at oprette et regneark, der viser alle de forskellige sider, så du kan holde styr på, hvad du har forbedret. Hvis dit websted har en blog, skal du ikke skrive blogindlæg og optimere dem til nøgleord senere.

I stedet gør det omvendt: Brug søgeordsforskningsværktøjer til at give dig ideer til nye blogindlæg . Men hvis du allerede har blogindlæg på dit websted, der ikke er søgeordsoptimeret, kan du og bør gå tilbage for at optimere dem.

Trin to: Vælg et søgeordsforskningsværktøj

Det næste trin er at vælge et søgeordsforskningsværktøj. Søgeordsforskningsværktøjer giver dig nyttige data, der hjælper dig med at vælge de bedste søgeord.

I det næste afsnit af denne artikel vil jeg tale mere om nogle af søgeordsforskningsværktøjerne derude. For nu giver jeg dig nogle eksempler.

Trin tre: Undersøg dine søgeord

Brainstorm et par søgeord, der er relevante for dit produkt eller din tjeneste. Hvis du optimerer blogindlæg , skal du tænke på nogle, der er relevante for emnet for det indlæg, du ser på. Indtast derefter nøgleordene i dit søgeordsværktøj, og vælg det sprog og det område, du er interesseret i.

Trin fire: Se på metrics

Dernæst skal du fortolke de data, dit søgeordsværktøj giver dig. “Søgevolumen” er det gennemsnitlige antal søgninger pr. Måned for dit søgeord:

“SEO-vanskeligheder” og “betalte vanskeligheder” scorer fra 0-100. Lavere score betyder, at nøgleordet er lettere at rangere efter, mens højere betyder, at det er sværere:

Den gennemsnitlige pris pr. Klik (CPC) er det beløb, du skal betale Google for hvert klik, hvis du vil køre en annonce i Google-søgning. Søgeord med højere CPC er normalt mere værdifulde.

Du kan få nogle oplysninger om de websider, der i øjeblikket rangeres i top 10. Du kan se antallet af backlinks, de har, og deres domænescore.

Du kan finde detaljerede oplysninger om nøgleordet, du har søgt på. Du kan se søgevolumen over tid, antallet af personer, der klikker på organiske og betalte søgeresultater og søgernes aldersgrupper.

Dernæst finder du nogle ideer til andre lignende søgeord.

Du kan også finde nogle indholdstykker, der rangerer efter dette søgeord og deles på sociale medier. Du kan bruge dette til at få inspiration til dit indhold.

Trin fem: Vælg dine søgeord

Nu hvor du har set metrics, kan du få en idé om, hvorvidt et søgeord er godt at bruge eller ej. Ideelt set vil du gå efter søgeord med en kombination af følgende:

  • Høj søgevolumen
  • Lav SEO-vanskelighed / betalt vanskelighed
  • Lav konkurrence (det vil sige, din konkurrence har få backlinks og lave domænescorer)

Tænk dog på dit publikum, når du leder efter nøgleord. Hvis et bestemt søgeord ikke giver mening (f.eks. Staves forkert, akavet eller irrelevant), vil du muligvis ikke bruge det – selvom metrics ser godt ud.

Du vil ikke lede folk til dit websted, hvis de ikke er interesserede i dit produkt eller din tjeneste. Dette kan føre til en højere afvisningsprocent , hvilket betyder, at folk klikker på dit websted og forlader med det samme. En høj afvisningsprocent er dårlig for virksomhederne og kan også være dårlig for SEO .

Sådan spores dit websteds nøgleordssucces

Når du har tilføjet nøgleord til dit websted, hvordan kan du se, om din SEO-indsats lønner sig?

Du vil gerne spore din præstation på hvert af dine målsøgeord for at se, hvordan du har det, og hvis du har brug for at ændre noget.

SEO-værktøjer kan hjælpe dig med at gøre dette. De kan give dig en masse information om dit websteds ydeevne i søgemaskinens resultater.

Konklusion

Der er meget at tænke på, når det kommer til nøgleord. Det er ikke nok bare at finde de rigtige søgeord – du skal også vide, hvordan du bruger dem til at rankere bedre. For at få succes med en søgeordsstrategi skal du have en organiseret plan.

En del af dette er at have de rigtige søgeordsforskningsværktøjer og vide, hvordan man bruger dem . Men du skal også kende dit publikum godt og tænke strategisk.

Ved hjælp af tipene i denne artikel kan du komme i gang med søgeordsforskning og forhåbentlig øge din plads i søgemaskinens resultater. Held og lykke!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top