Få en dybbere fortåelse for de mange betegnelser og teknikse forhold

Læs om alle de mange betegnelser og begreber indenfor SEO branchen og udvid din viden omkring dit køb

Vi har derfor lavet en gennemgående SEO ordbog som forklare alle de forskellige begreber og termer der findes i SEO branchen. Skulle du have nogle spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os

3d illustration. Businessman Billy looking for a solution

Et signal til søgemaskinerne om, at en webside har flyttet. En person, der forsøger at nå den originale side, føres til en ny side, der er den nærmeste match.

En type teknisk SEO-fejl, der signalerer, at websiden ikke kunne findes (ofte fordi den er blevet flyttet eller slettet).

En formel, der beregner placeringen af ​​søgemaskinens resultater. Disse algoritmer udvikler sig med det formål at give en søger det mest relevante indhold baseret på deres specifikke søgning.

Mærker placeret på billeder, der giver søgemaskinerne en skriftlig beskrivelse af et billede. Også kendt som “alt-tekst” eller “alt-tags.” Inkludering af alternativ tekst er først og fremmest et tilgængelighedsprincip, men alt-tekst hjælper også søgemaskinerne med at få mening.

Procentdelen af ​​besøgende på en webside eller et websted, der forlader efter kun at have set en side på hjemmesiden. Afvisningsprocent er et mål for interaktion med dit websted. En “god afvisningsprocent” varierer fra branche til branche og afhænger også af trafikkilden. 

Accelererede mobilsider gør en side indlæst lynhurtig på mobile enheder. AMP bruges oftest af udgivere (nyhedswebsteder).

En måling af et websteds styrke, som bliver bygget op over tid via backlinks. Softwarefirmaet Moz har et måleværktøj til “domæneautoritet”, der fungerer som en proxy til at beregne dit websteds autoritet i Googles øjne. Et websted med stærkere autoritet får sit indhold til at rangere hurtigere og lettere. 

Links, der peger fra andre websteder til dine. Disse links er værdifulde på grund af deres evne til at videregive autoritet (ranking power) fra et websted til et andet. I de enkleste vendinger fungerer links som en tillidsstemme mellem websteder. Jo højere autoritet på det websted, der giver linket, jo mere autoritet overføres linket til det websted, som det peger på.

Handlinger, der forsøger at øge søgemaskinens rang ved at overtræde Googles retningslinjer for kvalitet.

En ofte opdateret del af et websted (eller hele webstedet), som typisk er skrevet på en mere samtalemæssig måde. Et sted at udgive dit ekspertindhold.

Et andet navn for søgemaskinespiders eller webcrawlere.

Et navigationselement, der viser din aktuelle placering i forhold til strukturen på hjemmesiden.

Et link på internettet, der peger på en flyttet eller ikke-eksisterende side. Brudte links er set dårligt på af søgemaskinerne, fordi webcrawlere ledes til en blindgyde, hvilket spilder ressourcer.

Teknologi, der midlertidigt gemmer webstedsindhold for at forbedre indlæsningstiden for websider.

Virksomhedsfortegnelser, der inkluderer din virksomheds navn, adresse og telefonnummer. Tænk Yellowpages.com eller Apple Maps.

Cascading Style Sheets får hjemmesider til at se godt ud (eller dårlige) ved at kontrollere skrifttyper, farver osv. Uafhængigt af selve indholdet.

Content Management Systems giver strukturen og styrken til websites. De mest almindelige indholdsstyringssystemer inkluderer WordPress, Wix og Squarespace. Disse softwareplatforme hjælper dig med at oprette og administrere digitalt indhold.

Hvordan søgemaskinerne udforsker internettet og indekserer (holder styr på) websider.

En ofte brugt sætning, der understreger vigtigheden af ​​indhold for optimering af søgemaskiner. Søgemaskinerne værdsætter indhold, fordi det er bevis på din relevans og ekspertise.

Forholdet mellem personer, der klikker på dit link, når de ser det vises i Googles søgeresultater. Højere klikfrekvenser betyder flere klik eller besøg. Jo tættere dit websted er på toppen af ​​Google, jo højere er dens klikrate.

Andre websteder, der også forsøger at rangere baseret på – og drive trafik fra – dine søgeord. Andre websteder, der forsøger at nå det samme publikum som dig.

En besøgende, der gennemfører en ønsket handling på dit websted – såsom at udfylde en formular eller foretage et køb.

Et link på dit eget websted, der peger på sider dybt inde på dit websted (f.eks. Ikke til din startside). Disse links fungerer som tillidsstemmer for individuelle indholdstyper, såsom blogindlæg.

Dette er navnet på det firma, der har din webadresse (domæne) for dig. GoDaddy og netværksløsninger er eksempler på populære registratorer.

Svarblokke, der vises øverst på en søgemaskine-resultatside med indhold, der er hentet fra en anden webside og vises på Google.com.

En annonceringsplatform fra Google, der driver den betalte listeplads på www.google.com og så meget mere. Google Ads sælges på basis af pris pr. klik og kan bruges til virksomheder i alle størrelser.

Et gratis webanalyseværktøj på virksomhedsniveau fra Google, der giver dig mulighed for at overvåge dit websteds ydeevne.

Googles gratis værktøj til styring af din Google Maps-fortegnelse.

En kommunikationskanal med Google, der giver dig mulighed for at forstå, hvilke søgeord der fører trafik til dit websted, og hvor godt søgemaskinerne gennemsøger og indekserer dit indhold.

Mærker inden for en sides indhold, der definerer sidehovedet og organiserer sektioner af indhold. Overskrifter giver struktur til dine sider og Google belønner struktur. Overskrifter er også vigtige for besøgende på websitet, da de deler dit indhold i letlæselige dele.

Fremadrettet, langsigtet SEO-praksis, som placerer dit websted for succes i dag og år nede af vejen.

HyperText Markup Language er programmeringskoden, der bruges til at oprette websider.

Gør billedfilstørrelser mindre uden at miste billedkvaliteten. Ofte brugt til at fremskynde en webside, lidt som magi.

En database med alt det indhold, søgemaskine-crawlere har samlet. Tænk på det som en gammeldags Rolodex eller et bibliotek.

Links på dit websted, der peger på andre sider på dit websted.

Processen med at identificere de ord og sætninger, dit publikum bruger til at søge efter dine produkter, tjenester eller ekspertise.

En oldtids taktik om at placere for mange nøgleord på en side. Det giver en dårlig læseoplevelse, så undgå dette.

De ord og sætninger, som brugerne indtaster i søgefeltet. Nøgleord er også kendt som “søgeforespørgsler.” Søgeresultaterne for disse ord og sætninger henviser folk til dit brand, produkter og tjenester.

En nøglepræstationsindikator er en måling af, hvor godt dit marketinginitiativ nåede det overordnede kampagnemål.

Enhver side på dit websted, der fungerer som den første side, en person vil se. Nogle destinationssider har specifikke formål, f.eks. understøttelse af betaling pr. klik-reklame. 

En gruppe på (typisk) tre Google Maps-lister, der repræsenterer lokale virksomheder og vises på søgemaskinens resultatside.

Alt hvad du gør online for at promovere en virksomhed med fysisk tilstedeværelse, såsom en salon eller en elektriker. Lokal søgning begynder med Google Maps.

Sætninger med flere ord, der indtastes i søgefeltet af en bestemt årsag. Disse sætninger udgør 70% af de samlede online-søgninger! For eksempel betyder langhale nøgleord som “hvad er de bedste hovedtelefoner til børn” eller “trådløse hovedtelefoner til svømningskredse”, at brugeren ønsker at købe noget. Disse søgeord er ofte mindre konkurrencedygtige end kortere sætninger og har tendens til at have højere konverteringsfrekvenser.

Et tag i overskriftskoden på hver webside. Søgemaskinerne bruger ofte disse til at vise disse i beskrivelsesdelen af ​​de fortegnelser, du ser på en søgemaskinens resultatside. Metabeskrivelser bidrager direkte til sandsynligheden for, at en person klikker (eller ikke klikker) på din fortegnelse i søgeresultaterne.

Kodestykker, der lever i headerkoden på hver webside. Disse direktiver er ikke synlige for besøgende på hjemmesiden, men de giver søgemaskine-bots med side-for-side instruktion om, hvordan man indekserer en sides indhold.

I 2018 begyndte Google at gennemgå og indeksere dine sider baseret på mobilversionen af ​​dit websted i stedet for desktopversionen.

De gratis programoversigter, der vises på Google, Yahoo og Bing.

Den tid, det tager for en webside at indlæse. Der er mange yderligere målinger inden for sidehastighed – som First Contentful Paint (FCP), som måler opfattet belastningstid.

Også kendt som titelmærker. Sidetitler er tags i hver websides overskriftskode. Søgemaskinerne bruger disse til at fremstille de sammenkædede titler på de resultater, du ser på en resultatside for søgemaskiner. Sidetitler påvirker sandsynligheden for, at en person klikker på din fortegnelse (klikfrekvensen).

Også kendt som PPC. En markedsføringsmodel, hvor en marketingmedarbejder betaler for websitetrafik på en pris pr. Klik eller pris pr. Besøg.

En blok, der vises på nogle søgeresultatsider med spørgsmål og svar vedrørende søgeforespørgslen.

Søgemaskinernes evne til at tilpasse de resultater, du ser, baseret på faktorer som din placering eller din tidligere søgehistorik.

Et ord eller en række ord indtastet i søgefeltet.

Et maskinindlæringsaspekt af Googles algoritme, der belønner de mest relevante søgeresultater.

Rækkefølgen af ​​søgemaskinens resultater, hvor nr. 1 er den bedste og placeret øverst på siden.

 Et tag i koden på en webside, der fortæller søgemaskinerne, hvilken version af siden der er originalen, og hvilke der er duplikater eller kopier.

Relevansen af ​​indholdet på dit websted for søgeforespørgsler. Jo mere relevant dit indhold er, desto mere sandsynligt fungerer din webside godt (vises højere) i søgeresultaterne.

En metode til opbygning af websidelayouts med indholdsblokke, der problemfrit samles igen afhængigt af størrelsen og orienteringen af ​​den besøgendes skærm.

En fil på dit websted, der fortæller søgemaskinerne, hvor de ikke skal hen.

Kode, der mærker elementer på dit websted med strukturerede oplysninger, som søgemaskinerne derefter kan udtrække og vise på søgemaskinens resultatsider. For eksempel styrer Schema de opskrifter, der vises direkte i søgeresultaterne.

Det anslåede gennemsnitlige antal månedlige søgninger udført ved hjælp af en søgemaskine som Google. Søgevolumen måles separat for hvert søgeord.

Søgemaskineoptimering er kunsten og videnskaben at få dit websted fundet ved hjælp af det gratis (organiske) søgeordsrum.

En resultatside for søgemaskiner er, hvad du ser, når du indtaster noget i søgefeltet på Google, Yahoo eller Bing.

Ca. 30% af de søgninger, der udføres online, bruger korte sætninger – nøgleord som “hovedtelefoner” eller “hovedtelefoner til salg.” Dette kaldes “den korte hale af søgningen”, og de anvendte nøgleord kaldes “nøgleord med korte hale.” Disse søgeord har tendens til at være høje i både volumen og konkurrence, så disse sætninger er ofte uden for rækkevidde.

En måling af, hvor hurtigt en prøvegruppe på dine websider indlæses. 

Hvordan dit webstedsindhold er organiseret. Forsiden er for eksempel den øverste (vigtigste) side efterfulgt af dem, der findes i din hovednavigation. Ofte beskrevet af antallet af klik væk fra hjemmesiden, en bestemt side er placeret.

Secure Sockets Layer krypterer de data, der sendes mellem en server og en webbrowser. Det får dit websted til at fremstå som HTTPS, hvilket er mere sikkert.

Kodestykker, der giver søgemaskiner præcise oplysninger om en websides indhold. Strukturerede data giver søgemaskiner mulighed for nemt at organisere websider i søgeresultaterne. Har du nogensinde spekuleret på, hvordan Google hurtigt viser opskrifter, filmtider eller information om koncert? Strukturerede data (Schema Markup) får æren.

Besøg på dit websted.

Webadressen på en individuel webside.

SEO-praksis, der er i tråd med Googles kvalitetskrav.

En fil på dit websted, der fortæller søgemaskinerne, hvad de skal udforske. Svarende til dit websteds CV.

Grundig analyse og gennegang af eksiterende hjemmeside

Vi ved godt, at din forretning er det, der er vigtigst for dig. Derfor vil du sikkert gerne have, at den står skarpt, altid fungerer, samtidig med at den når ud til så mange potentielle kunder

Det der er fælles for alle vores services, er, at de fokuserer på at få flest mulige kunder ind på din hjemmeside og føre dem hele vejen til et køb. For det er det, der giver dig noget på bundlinjen. Derfor har du også mulighed for, at få både webside, webshop, drift og markedsføring hos os. 

Content eller teknisk optimering?

Vi ved godt, at din forretning er det, der er vigtigst for dig. Derfor vil du sikkert gerne have, at den står skarpt, altid fungerer, samtidig med at den når ud til så mange potentielle kunder

Det der er fælles for alle vores services, er, at de fokuserer på at få flest mulige kunder ind på din hjemmeside og føre dem hele vejen til et køb. For det er det, der giver dig noget på bundlinjen. Derfor har du også mulighed for, at få både webside, webshop, drift og markedsføring hos os. 

Læs mere om hvad du selv kan gøre for at optimere din hjemmeside.

Hvad siger vores kunder?

Vi samler på fremragende anmeldelser

Herunder kan du læse nogle af vores anmeldelser fra vores tideligere kunder. Vi ser frem til at se din virksomhedsnavn blandt resten af  vores tilfredse kunder 

Gulvservice Odder
Gulvservice Odder
2021-01-02
Jeg har været super tilfreds med Meseo, deres produkt, og i særdeleshed deres friske, kompetente, søde og glade medarbejdere! Jeg føler mig super behandlet, opdateret, og har været inde over processen hele vejen - der er styr på de vigtige ting som tilbud,kontrakter, aftaler osv. Jeg er helt tryg og glad for mit valg af webbureau! Mine varmest anbefalinger til Meseo 🙂
Montage og tilsyn
Montage og tilsyn
2021-01-02
god og grundig service. Tak til Mathias som hjalp mig igennem process. overordnet super glad for min nye side
Emil
Emil
2020-11-16
Meseo laver et fantastisk produkt! Kan klart anbefales!
Christian J
Christian J
2020-11-16
Rigtig god service, venlige medarbejder og et super udfald. Fuldt ud tilfreds 🙂
Anahit
Anahit
2020-11-14
Yad H Shwan
Yad H Shwan
2020-11-14
Jeg har selv været utrolig bange for, at springe ud til andre leverandør, da jeg er bange for at de ikke lever op til mine standarder... Men hos Meseo, har jeg virkelig ikke været skuffet, fra deres førstehåndsindtryk, deres samarbejdes metode og deres professionelle være måde!! Kan varmt anbefales, og man bliver taget godt hånd om hos dem. De svarer døgnet rundt, og er meget forstående! Vil igen sige tusind tak for sidst, og måske kommer der flere køb i fremtiden?? Hilsen/Best regards Mr. Shwan
Hans Kristian
Hans Kristian
2020-11-02
Jeg har brugt Meseo til rådgivning omkring SEO og grafisk materiale, og må sige jeg er meget tilfreds med hvordan tingene bliver leveret og forklaret.
Thomsens anlægsgartnere
Thomsens anlægsgartnere
2020-09-04
Har ikke mødt nogle virksomheder som har ydet lige så god service som Meseo. Jeg fik lavet en hjemmeside hos dem. Her brugte de vildt god tid på at høre mine ideer samt komme med deres egen. Hjemmesiden blev 100 gange bedre end jeg kunne have forestillet mig:) Super godt produkt samt service hos Meseo. Kan klar anbefales
Victor Byskou
Victor Byskou
2020-08-10
Kan kunne anbefale MESEO, super god service og høj kvalitet i alt de laver og leverer. Varm anbefaling herfra!
Bo Karlssen
Bo Karlssen
2020-08-10
Fik mig en god video der var bedre end jeg kunne forestille mig!

Garik Haldrup

SEO og Hjemmeside ekspert

” Har du brug for en løsning der faktisk kan levere et resultat som kan betale sig? Jeg er en af medstifterne af Meseo.dk og jeg står klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål og projekter”

Garik Haldrup

SEO og Hjemmeside ekspert 

” Har du brug for en løsning der faktisk kan levere et resultat som kan betale sig? Jeg er en af medstifterne af Meseo.dk og jeg står klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål og projekter”

Scroll to Top