SEO

Hvordan sidehastighed påvirker SEO og Google Rankings

Sidehastighed er meget vigtigt for et websted. Det er så vigtigt, at Google har gjort det til en faktisk placeringsfaktor. Over tid har Google taget skridt til at forbedre indlæsningshastigheden på websteder ved at levere et sæt værktøjer til udviklere og webmastere. Et af disse værktøjer er Google Lighthouse.

Men hvordan fungerer dette PageSpeed ​​Insights Tool fra Google faktisk? Og vigtigere, påvirker sidehastighed SEO? Du finder alt hvad du behøver at vide i denne artikel.

Læs mere om hvordan vi kan forbedre din SEO her

Sidehastighed og SEO

PageSpeed ​​Insights Tool plejede ikke til at være særlig god tidligere. De fleste af oplysningerne kunne findes relativt let andre steder, og det angav ikke helt den præcise sidehastighed. Google har dog for nylig opdateret værktøjet, og det er meget bedre. Desværre er det også meget sværere at forstå.

Dette værktøj er imidlertid blevet populært blandt SEO’er gennem PageSpeed ​​Insights , som faktisk drives af Lighthouse, men giver oplysningerne på en hjemmeside i et format der er let at følge.

Hvad er Google PageSpeed ​​Insights?

PageSpeed ​​Insights er et online værktøj fra Google, der bruges til at identificere problemer med webpræstation på websteder. Selvom det for det meste er relateret til tekniske SEO-problemer , analyserer værktøjerne også webstedet ud fra et brugeroplevelses- og tilgængelighedsperspektiv.

Du kan få adgang til PageSpeed ​​Insights ved at besøge https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ .

Du kan indtaste URL’en der, og efter et par sekunder returnerer værktøjet en side med nogle resultater vedrørende dit websteds ydeevne. Øverst vil der være en generel score, som er et gennemsnit af flere faktorer. Nedenfor kan du se detaljerede oplysninger om, hvad der faktisk påvirker din sidehastighed.

Det er dog ikke det eneste PageSpeed-værktøj, der leveres af Google. Der er også mod_pagespeed, et servermodul, der bruges til at løse disse hastighedsproblemer, og det fuldt udbyggede Lighthouse (webstedsanalyseværktøjet, der driver alt), som ertilgængeligt i Chrome selv. Der er også et antal Chrome-udvidelser relateret til Googles PageSpeed ​​Insights.

Vi vil kort diskutere dem alle igennem denne artikel, men vi vil hovedsageligt fokusere på PageSpeed ​​Insights, da det ser ud til at være det nemmeste værktøj, som de fleste SEO’er bruger, når de kontrollerer et websted.

Mobil vs. desktop

Når du indsætter en side for at teste den, giver Google to scores: en til mobilversionen og en til desktopversionen.

Oprindeligt gav PageSpeed-værktøjet kun en score for Desktop-versionen. Men for nylig er mobilbrug blevet mere og mere populært. Fra og med 2018 søger mere end 50% af brugerne af søgemaskiner på mobile enheder. Da Google flyttede til et første mobilindeks, var det også fornuftigt for dem først at teste mobilversioner for sidehastighed.

Mobil:  Når du bruger PageSpeed ​​Insights-værktøjet, er det første resultat, du får, mobilhastighed. Dette betyder, at dit websted er blevet testet på en mobilforbindelse, sandsynligvis med en 4G-forbindelse, da det i det mindste synes at være den mest almindelige sidehastighed omkring USA.

Husk dog, at mange mobilbrugere rundt om i verden stadig kun får 3G-signal, og selvom de har en lavere forbindelseshastighed, forventer de stadig, at webstedet indlæses rigtig hurtigt.

Og her er problemet. Det handler ikke altid om dit websted, det handler mere om forbindelsens sidehastighed. Det ser ud til, at dit websted er langsomt, når forbindelseshastigheden i virkeligheden er det der er langsomt.

Desktop:  På desktop er scoren højere, fordi forbindelseshastigheden er højere. Det er bare det der er med lys og fiberoptik. Medmindre du selvfølgelig bor i Storbritannien og stadig har kopper og strenginternet.

Så webstedet gennemgår den samme test, men det er for det meste forbindelseshastigheden, der adskiller sig.

Derfor kommer mobil først, da mobile enheder normalt har langsommere forbindelser. Ting kan ændre sig med 5G, men indtil da skal du sørge for at fokusere på at forbedre din webstedshastighed til mobile enheder.

Hvad er nøjagtig sidens hastighed?

Okay, så vi ved, hvad værktøjet gør: det giver en score baseret på hvor hurtigt det mener, dit websted er. Men hvad er sidehastigheden nøjagtigt?

Sidehastighed er den hastighed, hvormed en individuel side indlæses på dit websted. Forskellige sider kan have forskellige hastigheder på grund af faktorer som billeder og scripts.

Men hastighed er relativ. Det afhænger af så mange faktorer som websitets ydeevne, serverens ydeevne, den bestemte webside, du er på, forbindelsestypen, brugerens internetudbyder, internetpakken, enhedens processorkraft, browseren, hvad brugeren har gør på det tidspunkt, hvor mange apps der kører og så videre.

Vi kan dog kun arbejde med det, vi kan arbejde med, hvilket er vores websted og vores server. Vi har ikke rigtig kontrol over resten.

Bare for at få tingene på lige, så er sidehastighed ikke en score, som PageSpeed ​​Insights præsenterer. Det er en websides indlæsningstid, og det måles i sekunder. Det er det der betyder noget.

Derfor var Google PageSpeed ​​Insights ikke så god tidligere. Det gav dig ikke helt oplysninger om, hvor hurtigt dit websted faktisk indlæses. Bare scoringen.

Og det er derfor, denne nye version bare er så god. Det fortæller dig alt hvad du behøver at vide om den faktiske lastningshastighed, samtidig med at du holder de gode ting fra den gamle version.

Der er selvfølgelig forskellige seværdigheder i indlæsningstiden. For eksempel vil du muligvis køre nogle scripts mod slutningen, fordi de ikke behøver at blive brugt i starten.

Det kan tage meget at afslutte indlæsningen, så den samlede indlæsningstid kan være højere. Men hvis siden kan bruges indtil da, er det ikke et så stort problem.

(Indsæt speed billede)

Lad os for eksempel sige, at du vil køre et pop-up-script til exit intention. Det script tager en hypotetisk 5-10 sekunder at indlæse. Du vil dog kun vise det til brugeren efter ca. 20-30 sekunder.

Hvis du begynder at køre dit script med det samme, kan du udsætte indlæsning af andre vigtige elementer, såsom det første, som brugeren skal se: oven over foldindholdet. Dette ville være meget dårligt, især da du ikke vil bruge dette script før omkring 20-30 sekunder i fremtiden.

Så du kan udskyde indlæsning af scriptet efter alt andet, der er vigtigt, for at give brugeren en bedre oplevelse.

Men hvis du har et script, der får menuen til at fungere eller noget, der er afgørende for anvendeligheden af ​​hjemmesiden, vil du måske ikke indlæse det mod slutningen. Dette ville ødelægge oplevelsen, da brugeren ikke kunne få adgang til den funktion, før alt andet er indlæst.

Påvirker sidehastighed SEO? Er 100/100 Insights Score væsentligt?

Det enkle svar er, at sidehastighed påvirker SEO. Sidehastighed er en direkte rangfaktor, en kendsgerning kendt endnu bedre siden Googles algoritmehastighedsopdatering. Sidehastighed kan dog også påvirke placeringen indirekte ved at øge afvisningsprocenten og reducere opholdstiden. 

Hos Google kommer brugerne først. Undersøgelser fra Google viser, at den gennemsnitlige 3G-lastningshastighed er meget langsom. De viser også, at brugere forlader siden efter cirka 3 sekunder. Dette betyder, at deres oplevelse er dårlig, og Google kan ikke lide rankingwebsteder, der giver dårlig brugeroplevelse.

Hvad du skal huske er, at sidehastighed måles i sekunder, ikke i point fra 0 til 100. Mens PageSpeed ​​Insights er et værktøj, der hjælper dig med at forbedre hastigheden, betyder resultatet der ikke nødvendigvis noget i den virkelige verden.

Alligevel er det vigtigt at forbedre Page Speed ​​Score.

Hvorfor?

Fordi med Google ved vi ikke helt sikkert, om scoren bliver brugt eller ikke brugt som en placeringsfaktor. Bruger Google sekunder? Bruger det scoren? Hvem ved…

Jeg har dog set websteder med perfekt sidehastigheds-score dårligt rangeret, og websteder med en score lavere end 50, der rangerer meget godt (#youtube).

Du skal dog tage højde for, hvordan Google laver disse tests. Vi ved ikke, hvor testene udføres fra. Er din server fra Rumænien, og Google tester den med en 3G-forbindelse i USA? Så kan du naturligvis forvente lave hastigheder.

Men bare for brugerens skyld skal du lægge indlæsningstiden først. Og brug ikke kun PageSpeed ​​Insights til at teste det. Hold dig til slutningen, så viser jeg dig et par værktøjer, som du kan bruge til at teste den hastighed, hvormed dit websted indlæses fra forskellige steder.

Nogle gange modsiger Google sig selv!

For eksempel betragter Google PageSpeed ​​Insights Google Analytics-scriptet som gengivelsesblokering, hvilket betyder at du skal indlæse det senere i sidefoden. Google Analytics specificerer dog det ret tydeligt, at scriptet skal placeres i sektionen <head> på dit websted, ellers fungerer det ikke korrekt og accepteres ikke oprindeligt som en gyldig installation.

Så du får et lille score hit i PageSpeed ​​Insights … ved at gøre, hvad Google siger … bare for at få at vide, at du ikke skal gøre det sådan … af Google. Du forstår pointen.

Du kan heller ikke cache scriptet ordentligt, medmindre du gemmer analytics.js-filen på din server. Det er selvfølgelig noget, Google Analytics ikke anbefaler. Det er også et helvede for vedligeholdelse, da hver gang Google Analytics JavaScript-fil får en opdatering, skal du også opdatere den på dit websted.

Dette sker naturligvis ikke kun med Google-værktøjer og scripts, men med ethvert tredjeparts script, du ikke har kontrol over.

Til vores forsvar har selv YouTube, som ejes af Google og teoretisk set skal være et eksempel, en ret langsom PageSpeed ​​Insights-score, i det mindste på tidspunktet for skrivningen af ​​denne artikel.

Men det betyder ikke, at webstedet indlæses langsomt. Du kan se, at feltdataene (som der er masser af, da det er YouTube) siger, at webstedet indlæses på stort set 4 sekunder, hvilket faktisk ikke er dårligt, i betragtning af at YouTube for nylig giver videoeksempler i miniaturebillederne.

Du kan også teste dit websted med https://www.thinkwithgoogle.com/intl/da-gb/feature/testmysite/ for  at få en mere enkel forklaring på, hvor hurtigt dit websted indlæses!

Bemærk, at du bliver nødt til at gå under 1 sekund for at blive betragtet hurtigt! For at gøre det skal du sandsynligvis have et meget simpelt websted uden tredjeparts plugins eller fancy pop-ups. Ikke let, hvis du faktisk vil lave digital markedsføring.

Så ja, indlæsningshastighed er vigtig for SEO, men en perfekt PageSpeed ​​Insights-score er ikke. Så længe dit websted indlæses på omkring 3 sekunder, skal du have det godt med de fleste brugere.

PageSpeed ​​Insights-metrics

Da så mange ting kan påvirke webstedshastigheden, opdeler Google alt i forskellige kategorier i PageSpeed ​​Insights Tool for at få en bedre forståelse af problemerne.

Dette er nyttigt, da Google også giver en slags prioritering, der viser dig, hvad der nøjagtigt påvirker sidehastighed mest.

Felt- og laboratoriedata

Dette er de nye metrics, der faktisk er nyttige. De er opdelt i to kategorier: felt- og laboratoriedata.

Feltdata er det, der er vigtigt i den virkelige verden, da det er de data, der udvindes af Google fra rigtige brugere, enten gennem Chrome eller andre dataudbydere.

Sikker på, det er et gennemsnit, og hvis Google endnu ikke har nok data, giver det dig besked.

Oprindelsesoversigt  viser et gennemsnit af webstedets sidehastighed som helhed. På denne måde kan du få en idé om, hvordan din side sammenligner med webstedet, og hvordan webstedet sammenlignes med andre websteder i Chrome User Experience Report.

Selvom de stadig er nyttige, kan laboratoriedata betragtes som mindre vigtige, da de indsamles fra et kontrolleret miljø. Dette betyder, at det er testet gennem en enkelt forbindelse, og at det ikke samler data fra flere brugere.

Labdataene er det, der faktisk genererer Google-sidens sidehastighedsscore.

På grund af det faktum, at Google ikke altid har feltdata, bruger det laboratoriedataene, der udføres på stedet til at analysere dit websted.

First Contentful Paint repræsenterer det øjeblik, hvor brugerne ser noget på din webside for første gang. 

Første meningsfulde maling  er det andet trin. Det repræsenterer det punkt, hvor brugeren faktisk kan forstå det første stykke indhold. For eksempel vises der læsbar tekst eller et billede i stedet for kun farver og baggrunde.

Hastighedsindeks er en mere kompleks metric. Det måler, hvor hurtigt elementer på dit websted er synligt befolket. Jo hurtigere de begynder at dukke op, jo bedre. Du leder efter en lavere score her, da den også måles i sekunder.

Første CPU-tomgang  repræsenterer det punkt, hvor webstedet har indlæst nok af oplysningerne til, at det er i stand til at håndtere en brugers første input. For eksempel, hvis webstedet ikke har indlæst nok relevant information, kan brugeren muligvis trykke på elementer eller rulle ned, men der sker ikke noget.

Time to Interactive  er det næste niveau, hvor webstedet er fuldt interaktivt. Dette betyder, at alt er indlæst i enhedens hukommelse og nu er klar til brug.

Max Potential First Input Delay  er den forsinkelse, som en bruger oplever fra det tidspunkt, hvor de interagerer med browserne til det punkt, hvor browseren reagerer. Dette er den eneste præstationsmåling, som ikke påvirker score for sidehastighed.

Muligheder og diagnostik

Mulighedssektionen indeholder oplysninger om, hvad du kan forbedre på dit websted. Det fortæller dig også et skøn over, hvor meget hvert emne påvirker din indlæsningstid, og hvordan du skal prioritere dine opgaver.

At gå gennem hver eneste af dem ville være overkill. Under hver metrik har du dog en lille pil, som du kan bruge til at udvide sektionen.

Der finder du oplysninger om hver anbefaling, og hvordan du løser problemet for at forbedre dit websteds sidehastighed. Du vil bemærke, at de elementer, der forårsager de største problemer, generelt er billeder og tredjeparts-scripts.

Afsnittet Godkendte revisioner er listen over ting, som du allerede klarer dig godt på din webside. Dybest set vil det vise elementer fra både sektionerne Muligheder og diagnostik, der passer inden for Googles parametre.

Jo mere du har på denne liste, jo bedre!

Hvordan beregnes PageSpeed ​​Insights-score?

Selvom du muligvis ser så mange ting i PageSpeed ​​Insights Tool, beregnes scoren faktisk kun ved hjælp af sekunderne i afsnittet Labdata. Hvis du læser nøje, kan du faktisk se meddelelsen “Disse metrics påvirker ikke direkte resultatresultatet.” under Muligheder og diagnostik.

Metrics i Lab Data kaldes performance metrics. Der er 6 af dem, og vi har præsenteret dem ovenfor. Hver måling får en score fra 0 til 100. Hver måling har forskellige vægt i beregningen af ​​scoren.

3 – Første tilfredsstillende maling
1 – Først meningsfuld maling
2 – Første cpu inaktiv
5 – Tid til interaktiv
4 – Hastighedsindeks
0 – Anslået inputlatens

I en rækkefølge efter betydning er de opført som sådan: Time to Interactive, Speed ​​Index, First Contentful Paint, First CPU Idle, First Meningful Paint and Estimated Input Latency, hvilket faktisk ikke har nogen effekt på scoren.

Scorerne er baseret på Log-normale distributionsalgoritmer, så lad os ikke komme for dybt ned i kaninhullet. Hvis du vil lære mere, kan du læse denne side .

Nøglepunkter til forbedring af PageSpeed ​​Insights-score

Alt deroppe kan være lidt svært at fordøje. Vi forstår det godt. Mest sandsynligt vil du ikke være i stand til at løse alt! Vi har udelukket, at det ikke er vigtigt at få en 100% score. Her er dog nøgleelementerne, der mærkbart får dit websted til at indlæse hurtigere.

Advarsel: udfør en sikkerhedskopi af både dine filer og din database, inden du går ind i disse forbedringer. De kan ødelægge dit websted, og du skal sørge for at du kan vende tilbage til en tidligere version!

Serverens responstid

Serveren er noget, du ikke rigtig kan forbedre dig selv. Du har enten en god eller en dårlig. For at forbedre det skal du enten reducere belastningen på det markant eller forbedre dets hardware, som begge er noget du ikke har kontrol over, medmindre du ejer den fysiske maskine.

Så det er vigtigt at have en god server i første omgang. Men hvordan vælger du en god server ?

Ethvert hostingfirma, der rangerer godt på Google, skal levere anstændige tjenester. Det er dog op til dig at teste det. Mit bedste råd? Hvis du mest fokuserer på lokal SEO, skal du vælge en lokal server. For eksempel, hvis det meste af dit publikum bor i Italien, skal du vælge en server med datacentret i Italien.

Hvis datacenteret er hele vejen i USA, skal oplysningerne rejse en stor afstand, før de når din målgruppe.

Du kan altid teste hostingudbyderens eget websted med PageSpeed ​​Insights og kigge efter deres TTFB (Time To First Byte) eller Server responstid. Hvis det er i afsnittet bestået revision, ved du, at du selv har en god hostingudbyder.

Det er dog bedre, hvis du kender nogen, der faktisk er en klient hos hostingudbyderen, så du kan teste sidehastigheden der.

Realistisk set vil værtens eget websted sandsynligvis være på en dedikeret server, mens dit websted vil være på en delt hostingpakke. Dette betyder, at du deler computerens CPU og internetbåndbredde med andre websteder.

Hvis du kan teste et rigtigt sted fra en klient, er det godt. Du kan muligvis gennemse anmeldelserne og finde klienter eller bede supportteamet om at give en.

Billedkomprimering

Generelt er billeder det største problem med websteder. De er store og tager meget at downloade. 

Der er to typer problemer med billederne. Den første er skærmstørrelsen i forhold til den faktiske billedstørrelse i pixels, og den anden er diskstørrelsen.

Diskstørrelse: Jo mere fysisk plads et billede tager på en harddisk eller SSD, jo mere tager det at downloade. 100 KB downloades meget hurtigere end 1000 KB (1MB). Hvis du har 10 billeder som dette på dit blogindlæg, skal du forvente, at dit websted indlæses meget langsomt.

Du kan bruge  Wordpress Smush til at optimere dine billeder. Det er et plugin, der komprimerer billederne uden at miste kvalitet. Dette betyder, at du kan krympe et 1000 × 1000 pixelbillede fra 200 KB til 150 KB uden at bemærke forskellen i kvalitet, hvilket gør det 25% hurtigere.

For at få billeder til at indlæse hurtigere skal du først sørge for, at du ikke bruger et billede, der er større, end det skal vises. For eksempel, hvis du har en HTML-sektion, der er stylet med CSS på 300 × 300 pixels, men du indlæser et 1000 × 1000 pixelbillede i kilden, mister du belastningstiden for de 700 × 700 pixels.

Det skyldes, at browseren skal downloade 1000 × 1000 pixels billede og derefter krympe det til 300 × 300 pixels. Dette tager mere tid til både download og krympningsproces. Du kan rette dette ved at uploade dine billeder med samme bredde og højde, som de vises i.

WordPress gør dette automatisk ved at oprette flere forekomster af billedet, når du uploader det. Derfor vil du se, at suffikset 300 × 300 eller 150 × 150 er i slutningen af ​​en billedfilsti. Derfor kan du vælge størrelser (Large, Medium, Thumbnail). Selvom det ikke er perfekt, især hvis du manuelt ændrer størrelsen på billedet med klik og træk, og det tager mere plads på din server i det lange løb, hjælper det med belastningshastigheden.

At udsætte billederne er en anden ting, du kan gøre for at forbedre indlæsningstiden. Dette betyder, at du kan downloade dem senere, når brugeren ruller ned på websiden. Der vil være et kort øjeblik, hvor billederne ikke vil være synlige, men de vil til sidst dukke op, den ene efter den anden.

Dette hjælper browsere med at fokusere på den vigtige del, den som brugerne ser på det tidspunkt.

Loading

Der er en lang række plugins, der kan hjælpe dig med at gøre det. Mange har dog bugs eller udsætter kun billeder i visse situationer, for eksempel hvis de er oprettet af WordPress eller WooCommerce, men ikke når de oprettes eller indsættes af mindre populære plugins.

Der er helt sikkert plugins til andre CMS, såsom Joomla eller Magento. Bare søg efter dem på google. Hvis du ikke er på et populært CMS, såsom WordPress, kan udsættelse af billeder udføres med jQuery, men du har helt sikkert brug for en udvikler til det, hvis du ikke selv er en.

Næste generations billedformater anbefales af Google. De er meget nyttige, især når du indlæser et websted fra en mobilenhed. Der er dog en grund til, at ikke mange mennesker bruger dem endnu.

Næste generations billedformater understøttes endnu ikke af alle større browsere. Dette betyder, at du bliver nødt til dynamisk at betjene forskellige formater til forskellige browsere.

Hvis du kan bruge et plugin på dit CMS, der måske er let, men hvis du er på en brugerdefineret platform, skal du udvikle alt fra bunden, hvilket koster meget. 

Hvis du sætter størrelsen og optimerer dine billeder korrekt, kan de besparelser, du opnår ved også at konvertere dem til næste generation af billedformater såsom JPEG2000 eller WebP, ikke være prisen værd i tid og penge.

Men hvis du har tid og budget, skal du gøre det. Du kan bruge dette værktøj til at kontrollere, om de browsere, som dine brugere bruger mest tid på, understøttes. Søg efter enten WebP eller JPEG2000.

HTML & CSS struktur

HTML-strukturen på din webside dikterer den måde, den indlæses på. Browsere læser en side fra top til bund, og de indlæser elementerne på samme måde. Dette betyder, at hvis du vil have noget at indlæse først, skal du placere det højere på din side.

Generelt er problemerne ikke med HTML, men med CSS. Hvis du skriver din CSS kaotisk, vil det resultere i en langsommere indlæsningstid og en dårlig brugeroplevelse.

Lad os tage et eksempel. De fleste websteder, hvis ikke alle, følger denne HTML-struktur: head> body> footer.

Hvis min CSS-fil stiler sidefoden først, modtager sidefoden stylingen, selvom den er før folden. I mellemtiden forbliver overskriften og kroppen muligvis almindelig.

Det er også en god ide at tilføje din mobile styling først, da mobile enheder er de langsomste. Du har muligvis brug for mindst en grundlæggende CSS-træning for at få ideen om dette hierarki og være i stand til at identificere problemer med kode på egen hånd

Det samme gælder for renderblocking JavaScript. Udsæt scripts, der ikke er vitale. Føj dem til sidefoden, så de sidst indlæses.

Men hvis du har vigtige scripts som Analytics, som skal køre så hurtigt som muligt, skal du under alle omstændigheder holde dem i overskriften og sørge for, at de affyres og kører korrekt, selvom dette kan resultere i en lavere PageSpeed-score.

Minificering og komprimering af script

Minificering er en proces til at gøre en fil mindre ved at fjerne unødvendige oplysninger fra den.

For eksempel, når du skriver JavaScript og CSS, kan de fleste, hvis ikke alle kodere, gerne bruge mellemrum for at holde deres kode ren og let at læse. Disse ekstra mellemrum tilføjes dog, især hvis du har et langt stykke kode.

En anden måde at minificere kode på ville være ved at kombinere lignende elementer.

For eksempel, hvis mine hoved- og fodsektioner var identiske, i stedet for at skrive dem sådan:

body {
font-size: 16px;
}
footer {
font-size: 16px;
}

Jeg kunne skrive:

body, footer {
font-size: 16px;
}

Kompression er processen med at krympe filer ved at erstatte tilbagevendende informationssekvenser med en enkelt henvisning til den pågældende sekvens.

Så hvis jeg for eksempel har følgende kode: 123 4 123 123 123 4 123 123, kunne jeg erstatte 123 med en 1 og få en komprimeret version som denne: 1 4 1 1 1 4 1 1. Det er selvfølgelig langt mere kompleks end hvad jeg har præsenteret.

Dette sker generelt på serversiden, og den mest almindelige kaldes Gzip-komprimering. Serveren sender en komprimeret version. Når browseren modtager den komprimerede fil, dekomprimeres den ved at vende processen for at læse dens faktiske indhold.

Dette fungerer stort set som WinRAR; vi ved det sandsynligvis alle sammen, fordi vi har brugt det gratis siden forevigt!

Hvis du har et populært CMS, finder du helt sikkert et plugin til både komprimering og minifikation . For eksempel gør W3 Total Cache- plugin en masse ting inklusive begge disse, hvis du konfigurerer det korrekt.

Husk, at komprimering er afhængig af serveropsætning. Hvis din server ikke understøtter Gzip, kan du ikke komprimere filer. Hvis du har en Apache-server, skal du sørge for, at du har installeret mod_deflate.

Du kan spørge din serverudbyder, om din hosting understøtter det. 99,9% af tiden vil de sige ja. Hvis det ikke allerede er installeret, skal de gøre det gratis, da det er noget ret grundlæggende.

Nogle gange kan du også kombinere scripts . Der er plugins, der gør dette, såsom Autoptimize, som jeg har præsenteret før. Kombination af scripts er nøjagtigt hvad der står. I stedet for at have to filer kombinerer du dem til en. På denne måde er der kun én anmodning til serveren i stedet for flere.

At kombinere scripts kan dog ofte forårsage fejl, så sørg for at tage sikkerhedskopier af alt før.

Politik for cache

Caching er processen med at gemme filer i en klients browser for hurtigt at kunne få adgang til dem på et senere tidspunkt.

For eksempel, hvis en bruger kommer til dit websted for første gang, skal dit logo downloades. Men hvis du har en effektiv cachepolitik, gemmes den fil i brugerens browser. Når brugeren får adgang til dit websted en anden gang, behøver den ikke at downloade filen igen, da den øjeblikkeligt indlæses fra deres computer.

Dynamiske elementer (kort cache-politik):  Dynamiske elementer er elementer på dit websted, der ændres ofte. For eksempel kan du muligvis fortsætte med at tilføje nye indlæg i en skyder på hjemmesiden.

I dette tilfælde er HTML det dynamiske element, så angiv en kort cachepolitik, hvis dette passer dig. 30 minutter kan være nok, bare hvis brugeren vender tilbage til den side i samme session.

I nogle tilfælde vil du muligvis ikke cache disse elementer overhovedet, hvis hurtighed er det, der betyder noget for dine brugere, såsom på nyhedswebsteder.

Statiske ressourcer (politik for lang cache):  Statiske ressourcer er filer, der sjældent ændres. Disse er normalt billeder og CSS- eller JS-filer, men de kan også være lydfiler, videofiler osv.

Du kan indstille en længere cache-tid for billeder og CSS-filer, da du ved, at du ikke vil ændre dem meget ofte. Du kan endda gå op til et år, men 3 måneder er normalt nok.

Tredjepartsværktøjer:  Du har ikke rigtig kontrol over tredjepartsværktøjer, så hvis du har lyst til et værktøj, der er hostet andetsteds, og får dit websted til at køre meget langsomt, så find bedre et alternativ eller opgiv det.

En løsning ville være at være vært for filerne på din egen server og cache dem. Dette er dog muligvis ikke meget produktivt, og det anbefales ikke, da du konstant skal opdatere disse filer, så snart nye versioner kommer ud, ellers fungerer værktøjet eller appen ikke korrekt.

Cache-plugins:  Der er mange plugins, der korrekt håndterer de cache-protokoller, der kræves for en god brugeroplevelse. Hvis du bruger WordPress, er et af disse plugins W3 Total Cache. Men hvis du vil gå efter en bedre mulighed, er WP Rocket også ret populær, og det giver dig et par kroner tilbage.

Bare søg efter cache-plugin / udvidelse / modul + din platform på Google for at finde det, du har brug for. Se på anmeldelserne for at vælge den bedste.

.htaccess-filcache:  Du kan også indstille en cache-kontroloverskrift fra din .htaccess-fil på en Apache-server, hvis du ikke kører dit websted på et populært CMS.

Der er flere måder:

## EXPIRES CACHING ##
<IfModule mod_expires.c>
ExpiresActive On
ExpiresByType image/jpg "access 1 year"
ExpiresByType image/jpeg "access 1 year"
ExpiresByType image/gif "access 1 year"
ExpiresByType image/png "access 1 year"
ExpiresByType text/css "access 1 month"
ExpiresByType text/html "access 1 hour"
ExpiresByType application/pdf "access 1 month"
ExpiresByType text/x-javascript "access 1 month"
ExpiresByType application/x-shockwave-flash "access 1 month"
ExpiresByType image/x-icon "access 1 year"
ExpiresDefault "access 1 month"
</IfModule>
## EXPIRES CACHING ##

Eller du kan også bruge denne kode:

# One year for image files
<filesMatch ".(jpg|jpeg|png|gif|ico)$">
Header set Cache-Control "max-age=31536000, public"
</filesMatch>

# One month for css and js
<filesMatch ".(css|js)$">
Header set Cache-Control "max-age=2628000, public"
</filesMatch>

Tallene i attributten max-age er i sekunder, så 3600 betyder en time, 86400 en dag og så videre.

Nulstilling af cachen: Når du foretager ændringer på en webside, vil du nulstille cachen, hvis en ældre version tidligere er blevet cache. Du kan dog kun nulstille cachen på din server.

Dette betyder, at brugere, der har downloadet en tidligere version af en bestemt fil, stadig vil indlæse den gamle version fra deres computer, når de åbner webstedet igen. Filen opdateres efter det indstillede tidsrum i din cachepolitik, eller hvis brugeren nulstiller sin browser-cache manuelt.

Hvis du har en kritisk fejl i dit webdesign eller din kode, kan du ændre filnavnet på din fil. På denne måde kan du være sikker på, at cachen til den pågældende fil nulstilles.

Nogle gange kan Chromes cache være svært at nulstille. Nogle gange kan routere og datacentre mellem klienten og serveren også cache filer, så hvis du ikke kan se ændringerne, skal du give det et par timer.

Letvægts tema og plugins

Jo mere du indlæser dit websted med plugins, jo tungere bliver det, og jo langsommere kører det.

Et websteds tema er det største ‘plugin’, som webstedet har. De fleste temaer derude kommer med tunge tredjepartsbyggere og store biblioteker med plugins, som alle får webstedet til at køre langsommere.

white swan feather on the black background

F.eks. Tilføjer skyderplugins generelt skyderen JS-kode til alle sider, selvom den sandsynligvis kun vil blive brugt på startsiden eller en destinationsside. Det er en tung kode, der skal indlæses på hver side! For ikke at nævne, at ingen kan lide dem, og de sænker konverteringsfrekvensen.

Så når du leder efter et tema, så prøv at finde et uden for mange animationer, skydere, funktioner og så videre. Hvis du ser på de store websteder, kan du se, at de generelt er ret enkle.

Et godt tema, som jeg anbefaler, er  GeneratePress . Det er let og kan indlæses meget hurtigt. Du kan aktivere eller deaktivere elementer for at holde dit websted så rent som muligt.

At kombinere det med et optimeringsplugin som f.eks. WP Rocket (betalt) eller en kombination af gratis plugins som Autoptimize + Hurtigste cache vil gøre det lynhurtigt! Du kan også bruge W3 Total Cache, et plugin, der gør næsten alt, der er anført ovenfor, ret godt.

Når du installerer nye plugins, skal du overveje, hvor vigtige de er for dit websted. Når du har installeret dem, skal du teste din score og indlæsningshastighed. Gør pluginet dit websted langsommere? Hvis ja, er det vigtigt at beholde pluginet? Se måske efter et bedre alternativ eller fjern det helt.

Andre SEO-værktøjer til måling og forbedring af webstedshastighed

Naturligvis er Googles PageSpeed ​​Insights-værktøj ikke det eneste værktøj til at kontrollere og forbedre sidehastigheden. For en gangs skyld ved vi ikke rigtig, hvor testene udføres fra. Hvis dit websted er hostet på en server i Europa, og Google udfører sine tests fra USA, er det naturligt, at webstedet bliver langsommere.

Der er dog værktøjer, der angiver, hvor testen udføres fra.

Pingdom

Pingdom Speed ​​Test er et fantastisk værktøj, der måler den sidehastighed, hvormed din webside indlæses. Når testen er udført, får du nogle resultater, der ligner dem på Googles værktøj, i det mindste visuelt.

Hvad der er interessant ved det er, at du kan vælge, hvor testen skal udføres fra. Ja, mulighederne er begrænsede, men det er stadig bedre end ikke engang at vide det.

Hvis du fokuserer på lokal SEO, skal du vælge det sted, der er tættest på din server. Hvis du ikke ved, hvor det faktisk er hostet, så spørg din hostingudbyder, så finder du ud af det.

Det er også en god ide at lave flere tests fra forskellige steder, hvis du har et internationalt publikum.

GT-Metrix

GT Metrix har været et af mine foretrukne hastighedstestværktøjer derude. Selvom den kun tester fra Vancouver, Canada, er den indsigt, den giver, meget nyttig.

Hurtigt tip: Hvis du opretter en gratis konto hos dem, behøver du ikke vente så meget på, at testen udføres. For at reducere belastningen på deres servere tilføjer de dig i en kø, når der er for mange anmodninger. Registrerede brugere har dog prioritet.

mod_pagespeed

Mod_pagespeed er en serveraddon fra Google. Dens formål er at løse eventuelle problemer med sidehastighed på kerneniveau direkte på serversiden. Dette betyder, at selvom du tilføjer uoptimerede billeder, vil mod_pagespeed automatisk komprimere, optimere og konvertere dem til næste generation af billedformater.

Installation af mod_pagespeed er dog bestemt mere teknisk end bare at håndtere alt i WordPress.

Hvis din server allerede har det, eller hvis du ved hvad du laver, skal du installere det. Det er dog altid en bedre idé at have et hurtigt sted i første omgang i stedet for at forsøge at dække ting over.

Under alle omstændigheder vil denne mod øge belastningen på din server, da hver gang du uploader et ikke-optimeret billede, skal det bruge processorkraft til at konvertere det.

Google AMP (Accelerated Mobile Pages)

Hvis du ønsker, at dit websted skal være rigtig hurtigt ved mobilsøgninger, kan du altid implementere Google AMP .

Google AMP eller Accelerated Mobile Pages er en særlig type HTML, der er fjernet fra tunge, langsommere indlæsningselementer.

Mere end det vil AMP-sider forudindlæses i Chrome-mobilbrowseren, når brugeren ruller gennem søgeresultaterne, hvilket resulterer i en øjeblikkelig indlæsning af siden, når brugeren trykker på titlen.

Der er selvfølgelig også ulemper. Du er begrænset fra alle retninger, selvom tingene bliver bedre og bedre hver dag. Desuden bil dit websteds design lide og vil stort set ligne ethvert andet websted, der bruger AMP. Øv bøv.

Webadressen er heller ikke din, fordi Google indlæser en cachelagret version af dit websted på deres webadresser. Imidlertid har Google-udviklere lovet at bringe indfødte webadresser til AMP.

På WordPress og andet CMS kan du føje AMP til dit websted via et plugin. 

Konklusion

Forbedring af din webstedshastighed er vigtigt for bedre søgeplaceringer. PageSpeed ​​Insights tilbyder den bedste praksis og mulige forbedringer, der prioriteres af deres indvirkning på dit websteds sidehastighed.

Selvom partituren i sig selv ikke burde vedrøre dig for meget, er det en god ide at prøve at få det mindst over 50. Fokuser dog på belastningstid, som måles i sekunder. Et godt websted skal indlæses på cirka 3 sekunder. En rigtig, virkelig hurtig man skal indlæse omkring 1.

At have en god server, komprimere billeder og holde tingene rene og enkle i din kode vil gavne dig mest, når det kommer til hjemmesidens sidehastighed. Mens mindre sider har mest gavn af en delt server, ville det være et anbefalet valg , hvis du er en større virksomhed, hvis du hoster dit websted på en tilpasset tårnserver . Hvis en privat server tillader virksomhederne at redigere og vedligeholde deres websted, vil det tilbyde fleksibilitet og pålidelighed, når de har mest brug for det.  

Ring til os på +45 28 99 29 11 eller kontakt os online for at tale med en strateg om dit websted.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top