søgeord

Søgeord: Hvordan finder jeg de rigtige og vigtige?

Søgeordsforskning er den første og vigtigste del af din SEO-strategi.

Inden du begynder at skrive indhold til dit websted, skal du identificere passende søgeudtryk med stort volumen.

søgeord
Woman searching keywords with computer at wooden table, top view

SEO-nøgleordene informerer om retningen af dit indhold og sikrer, at det producerede indhold er relevant og let søgbart på Google. Og det samlet, er hvad søgeordsforskning handler om.

Det er normalt en temmelig tidskrævende opgave og involverer en stor indsats for at hælde gennem detaljer, tal og sammenligning af lange lister med nøgleord. Men det er utroligt vigtigt at gøre det godt. En grundig søgeordsforskning vil være grundlaget for din SEO-strategi og indholdsudvikling.

Hvad er søgeordsforskning?

Søgeordsforskning defineres som aktiviteten til at analysere og finde en liste over værdifulde søgeord med henblik på SEO copywriting. Nøgleordene eller søgeudtrykkene bliver ofte en guide til retningen af ​​dit indhold og din markedsføringsstrategi.

Et nøgleord kan bestå af et enkelt ord, men det er oftere end ikke lavet af flere ord. For eksempel er ” søgeudtryk ” et nøgleord, ligesom ” bedste søgeordsværktøj til søgeord “.

Hvorfor er søgeordsforskning vigtig?

Det er ikke nok at finde søgeudtryk med store mængder. Du skal sikre dig, at de SEO-nøgleord, der bruges i dit indhold, stemmer overens med dit brand, produkt eller din service til de nøgleord, som din kunde bruger. Og det er her søgeordsforskning sker.

Når du har udført tilstrækkelig og grundig forskning, vil du først kunne udarbejde en levedygtig SEO-strategi. Med en god strategi kan du derefter oprette en detaljeret handlingsplan for at nå dine mål.

For eksempel, hvis du er i gang med at lease ud sommerhuse, kan dit indhold indeholde fokusordet ” feriehus. ”Men uden ordentlig søgeordsundersøgelse kan det anvendte søgeord være” feriehus. 

Selvom det stadig er et teknisk korrekt udtryk, kan der være en uoverensstemmelse med, hvad dine potentielle kunder søger på Google.

Nøgleord, som du vælger at bruge, skal være de, som din målgruppe søger. Først da vil det at gøre en indsats for at optimere din side være umagen værd.

Men vigtigere er det, at to lignende søgeord ofte har forskellige søgevolumener, tendenser og konkurrenceniveauer. Hvis du vælger et mere relevant søgeord med højere lydstyrke, kan det give dig bedre resultater sammenlignet med dets andre semantiske eller relaterede søgeord.

Hvordan man laver søgeordsforskning

Der er mange måder at gøre det på, enten manuelt eller ved hjælp af et søgeordsforskningsværktøj som Keyword Tool . Men uanset hvilken måde du vælger, er der en række vigtige trin , du skal tage.

Fra at skitsere dine mål til at udføre din søgeordsplan, så følg denne detaljerede trin-for-trin vejledning til at udføre en ordentlig og grundig søgeordsundersøgelse:

Trin 1: Undersøg din niche

Før du finder ud af, hvad der er de bedste søgeord til at optimere din side, er det bedst at du starter med at dykke dybt for at lære mere om dit emne eller din niche. Det kan give dig out-of-the-box ideer og hjælpe med at opdage vinkler til din marketing- og SEO-strategi, som du måske ikke har tænkt på før.

Her er et par ideer til, hvordan du studerer din niche :

  • Tal med dine eksisterende kunder og lær dem bedre at kende. Find ud af de vilkår, de bruger, når de beskriver dit brand, firma, produkt eller service.
  • Prøv at tænke ud fra dine potentielle kunders perspektiv. Hvis du deler brandets tilbud til en ven, hvordan vil du tale om det?
  • Bliv involveret i dit emne eller niches online-samfund, som fora og sociale medienetværk. Læs diskussionerne, og find ud af eventuelle smertepunkter, der er nævnt vedrørende din niche.
Business goal and success concept. Businessman drawing flag and mountain on chalkboard.

Trin 2: Definer dine mål

En plan skal altid begynde med at definere det endelige mål . Men inden det skal du stille vigtige og introspektive spørgsmål som:

  • Hvem er du?
  • Hvad handler dit brand om?
  • Hvad gør dig speciel?
  • Hvad handler dit websted om?
  • Hvilke løfter giver du på dit websted?

Når du effektivt har besvaret disse spørgsmål, skal du angive, hvad dit brand har til opgave . Vil du øge antallet af abonnenter? Eller har du et salgsmål inden for en bestemt dato?

Det er vigtigt at definere dit mål, fordi det vil give en retning for din SEO-strategi og plan. De søgeudtryk, du i sidste ende vil bruge, skal tilpasses dine mål, ideelt segmenteret i forskellige indholdsmarketingtragte . Dine mål vil også informere formålet med din SEO copywriting og indhold.

Skriv dine mål ned. Tegn diagrammer. Dokumenter dem. Disse giver den nødvendige ramme og retning til dit indhold på topniveau og online marketingstrategi.

Læs vores SEO-guide her og lær alle de nødvendige begreber.

Trin 3: Lav en liste over relevante emner

Baseret på din hovedkategori af dit brand og de mål, du sigter mod at nå, skal du nedbryde det til mindre emner. Lav en liste over alle de emner, der er relateret til dit brand, som du vil rangere på Google.

For eksempel, hvis du er et FMCG- mærke, der specialiserer sig i mænds personlige plejeprodukter, kan nogle emner, der er relateret til dit brand, være:

  • mænds ansigtsvask
  • antiperspirant deodorant
  • mandlig skaldethed

De skal være emner, der er vigtige for din virksomhed og relateret til dine køberpersoner . Tænk over, hvilken type emner din målgruppe vil søge på på Google? Disse emner kan senere opdeles til nøgleord, der er relateret til disse emner.

Trin 4: Opret en liste med frø-nøgleord

Nu hvor du har opdelt din hovedkategori til forskellige spande med underemner, kan du begynde at oprette en liste med frø-søgeord. Disse søgeord skal være relateret til dine forskellige emner , og vigtigere er de udtryk, som din målgruppe muligvis søger på Google.

Frø-nøgleord eller fokus-nøgleord er vigtige, da de bliver grundlaget for din søgeordsforskning. De definerer din niche og identificerer dine konkurrenter.

Hvis du spekulerer på, hvordan du finder nøgleordene for dit brand eller produkt, er det faktisk meget lettere, end du tror. Alt hvad du skal gøre er at beskrive dit tilbud så simpelt som muligt og brainstorme, hvordan andre mennesker kan søge efter det på Google.

Trin 5: Brug gode søgeordsforskningsværktøjer

Du antager måske, ” bør søgeordsforskning ikke begynde med at bruge et søgeordsværktøj? ”Der er intet rigtigt eller forkert svar der, for at være ærlig. Men der er en åbenbar fordel ved at undersøge søgeudtryk fra dit brand eller forretningsperspektiv først og fremmest .

Det forhindrer dig i at blive for vild med nøgleord og hjælper dig med at få et bredere perspektiv for dit indhold og din SEO-strategi.

Når du først har identificeret dine mål, emner og en liste over frø-søgeord, er det tid til at bruge værktøjer til søgeordsforskning til at forbedre dine søgeudtryk yderligere .

En mulighed er at bruge Google Keyword Planner . Desværre giver Google kun omtrentlige søgevolumener. I stedet kan du bruge et værktøj som Keyword Tool . Det giver dig mange flere detaljer og hjælper dig med at indsnævre den rigtige retning for dine søgeudtryk. Oven i det kan det også give yderligere ideer til relaterede søgeord.

Alt hvad du skal gøre er at indtaste emnet (eller frø-nøgleordet) i søgefeltet, og det giver dig en liste over alternative nøgleord, inklusive dem, der indeholder præpositioner og spørgsmål.

Trin 6: Undersøg søgeintentionen

At bruge nøgleord med høj volumen for at komme højere op på placeringer for en side plejede at fungere godt. Men det er ikke så simpelt længere i disse dage. I dag sammenligner Googles maskinlærings-søgealgoritmer søgeudtryk med brugerforespørgsler for at lære om søgehensigt.

Søgehensigt defineres som hensigten eller årsagen til, hvorfor folk søger efter et bestemt udtryk. Der er mange drivende faktorer bag folks søgevaner, såsom:

  • Hvorfor søger de?
  • Søger de, fordi de har et spørgsmål og ønsker et svar på det spørgsmål?
  • Søger de efter et bestemt websted?
  • Søger de, fordi de vil købe noget?

Prøv at sætte dig selv i din målgruppes sko. Hvorfor skulle de søge efter dit emne? Hvordan vil de indtaste vilkårene? Ønsker de at købe noget? Eller leder de efter en service til at løse et specifikt problem?

Når du først har en god idé om søgeintentionen bag potentielle læsere eller kunder, vil du kunne bruge den til at finjustere din søgeordsforskning . At få en liste over nøgleord med stort volumen relateret til dit brand eller emne er fantastisk. Men det  er endnu bedre at finde søgeord, der direkte matcher din målgruppes søgehensigt.

Trin 7: Identificer nøgleord med lang hale

Frø-nøgleord er ofte kortere søgeudtryk, der er tæt knyttet til dit brands hovedemne eller kategori. Nøgleord med lang hale er på den anden side mere beskrivende og ofte relateret til dit brands mindre spande med underemner. At matche din målgruppes søgehensigt med nøgleord med lang hale er langt nemmere sammenlignet med søgeord.

For eksempel, hvis dit websted offentliggjorde indhold om anmeldelser af golfudstyr, vil brug af nøgleord med lange hale som ” hvad er den bedste 9-jern-golfklub ” tiltrække et mere relevant publikum sammenlignet med frønavnet ” golfklub “.

Langhale søgeord får normalt færre klik, men da de er fokuseret på et bestemt emne eller produkt, får de ofte en højere konverteringsfrekvens .

Trin 8: Find ud af mere om dine konkurrenter

At udføre søgeordsundersøgelser på Google om dit brand alene er ikke nær nok. Du skal også være opmærksom på, hvad dine konkurrenter laver . Jo bedre du forstår indholdet i din branche, jo bedre bliver det for din SEO.

Forståelse af forskellige søgeords konkurrenceevne giver dig også mulighed for at identificere søgeudtryk, der kan være for vanskelige at rangere . Men vigtigst af alt vil du være i stand til at finde huller i søgeordsmuligheder . Disse muligheder opstår, når du finder relaterede søgeord, der er relateret til dit brand eller din branche med et lavt til mellemstort konkurrenceniveau.

For at finde disse søgeordsmuligheder kan du udføre en søgeordssøgning på dine konkurrenter . Den betalte version af  Keyword Tool Pro  har en konkurrentanalyse-funktion, der gør netop det. Indtast din konkurrents URL i søgefeltet, og resultaterne viser alle de nøgleord, som siden rangerer efter.

Når du har gennemgået disse trin, skal du have tilstrækkelig indsigt til at skabe en god indholds- og SEO-strategi . Du ville også have fået tilstrækkelige data til SEO copywriting til dit indhold.

Konklusion

Uanset om du kører en indholdsfokuseret blog, en lille virksomhed eller en brand marketing, skal du søge efter søgeord for at starte dit indhold og dine marketingaktiviteter.

At udføre søgeordsforskning kan være en kedelig og tidskrævende opgave. Men oftere end ikke betaler det sig godt i det lange løb.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top